Nadat organisaties die strijden tegen de klimaatverandering eerder al het Duitse autosalon IAA hadden verstoord toen het nog in Frankfurt plaatsvond, hebben ze nu aangegeven dat ze actie zullen voeren tegen jaargang 2021, die deze keer van 7 tot 12 september 2021 wordt georganiseerd in München. Dat evenement heeft trouwens ook te lijden onder de afwezigheid van een aantal grote autobouwers.
Elektrisch is niet de oplossing
Verenigd onder de slogan “#blockIAA -- disempower car companies, protect the climate” vinden dat de klimaatactivisten die het salon van München willen verstoren dat de verbreding door de organisatie – de VDA – naar diverse individuele vormen van mobiliteit ontoereikend blijft.
Het doel is om tegengas te geven tegen “de vernietigende waanzin van de automobiel”, waarvan de industrie een economisch model “zonder toekomst” probeert in stand te houden. De organisatie “Sand in the Gears” (zand in de tandwielen) vindt bovendien ook de elektrische auto geen oplossing, niet op sociaal noch op ecologisch vlak. Zoals ze zelf in een persbericht vertelt: “We gaan op ongecontroleerde manier naar een klimaatcatastrofe. Desondanks blijft Duitsland op het gaspedaal duwen: steeds grotere en zwaardere auto’s op onze wegen gaan lopen met de lucht die we inademen en verhitten het klimaat.”
Transport herbekijken
Voor de activisten moeten we de manier waarop we ons verplaatsen herbekijken en een nieuwe mobiliteit bepalen, gebaseerd op een verbod op auto’s in de stad en gratis openbaar vervoer. Ze roepen ook op tot een meervoudige visie op transporttechnologieën om elektrische “monocultuur” te vermijden, want dat zou de mensheid naar een catastrofe zonder voorgaande leiden.
Wat moeten we daarvan denken?
In de basis hebben de klimaatactivisten gelijk: de neiging van autobouwers om steeds grotere en zwaardere auto’s te bouwen – of die nu elektrisch zijn of niet – komt voort uit een duidelijke zinloosheid die zowel het milieu als de wereldwijde veiligheid in het gedrang brengt. Een gevaarte van twee ton dat tegen 120 km/u wordt voortgestuwd zal meer vervuilen en is veel verwoestender bij een schok dan een 500 kilo lichtere wagen met een gelijkaardige motorisering.
Waar het debat meer open blijft, is bij de verantwoordelijkheid van de constructeurs in een versnelde transitie naar een puur elektrische mobiliteit. Op dit vlak is niets volledig wit of zwart en vandaag heeft niemand voldoende inzicht om te bepalen of deze weg echt de juiste is of niet. De boom van de elektrische auto is net zozeer het resultaat van beslissingen van nationale of regionale overheden als van constructeurs die van mening zijn dat deze oplossing op termijn efficiënter is voor het klimaat of op industrieel vlak. Maar vergeet ook niet dat talrijke leiders van grote autogroepen zich openlijk hebben uitgesproken tegen het opleggen van enkel de elektrische aandrijving met batterijen. Tot het tegendeel bewezen is vereisen verbrandingsmotoren fossiele brandstoffen die verre van milieuvriendelijk zijn, van het moment van hun ontginning tot hun verbranding. Laat ons zeggen dat het debat open is…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!