Uit een uitgebreide studie over lage-emissiezones door onderzoeksbureau CSA in opdracht van Allianz Insurance blijkt dat de huidige of nakende regels in Franse lage-emissiezones (ZFE en ZFE-m) weinig of helemaal niet bekend zijn. Voor deze enquête werden niet zomaar een handvol Fransen ondervraagd, maar 10.370 personen (10.022 ouder dan 18 jaar volgens sociaal-demografische criteria en 328 specifiek omwille van hun voertuig dat voldoet aan Crit’Air 2 of hoger (in sommige departementen). De resultaten van het onderzoek zijn best interessant...
Wat is een ZFE?
In Frankrijk heet een lage-emissiezone ZFE-m (maar iedereen gebruikt de afkorting ZFE). Dit betekent "zone faibles émissions mobilité". 51% van de Franse respondenten gaf een goede definitie van de Franse LEZ. Dat is niet erg veel, vooral omdat bijna 11 steden momenteel al zo’n actieve ZFE-m hebben en het er 42 zullen zijn tegen januari 2025! Nog verbazingwekkender is dat in Groot-Parijs, de eerste regio die een permanente LEZ heeft ingevoerd, 4 van de 10 inwoners van de regio Ile-de-France niet eens weten dat er een ZFE-M in hun metropool is! Het blijkt zelfs dat nauwelijks 60% van de mensen getroffen door een LEZ in Frankrijk zich bewust zijn van de geldende beperkingen en maatregelen.
Pas d’accord pour l’électrique
67% van de ondervraagde Fransen heeft begrepen dat er vanaf 2035 geen nieuwe elektrische auto's meer beschikbaar zullen zijn. De steun voor elektrische auto's is echter verre van unaniem. 51% van de Fransen zegt voorstander te zijn van BEV’s. Het cijfer is amper 52% voor wie in of nabij een ZFE woont. Bovendien gelooft slechts 45% van de ondervraagden in de enquête dat de elektrische auto de oplossing is. Zo zegt amper 6% van de mensen die geen Crit'Air 0-voertuig (elektrisch of waterstof) hebben dat ze bereid zijn hun huidige auto te vervangen door een elektrische auto!
Conclusie
Het Franse Crit'Air-systeem is a priori eenvoudig: een sticker om het voertuig te identificeren en of het al dan niet een ZFE-m binnen mag. Ondanks een nationale beslissing is de uitvoering van lage-emissiezones echter sporadisch, met beperkingen gedifferentieerd tussen elke metropool of prefectuur, met zeer uiteenlopende tijdschema's en territoriale omvang. Er zijn ook tijdelijke verboden tijdens vervuilingspieken, die afgekondigd worden door de prefecten maar waarvan toeristen, en soms zelfs bewoners, zelden op de hoogte zijn, omdat ze worden aangekondigd een paar uur van tevoren in de pers.
Bovendien vertragen veel lokale overheden nu de tenuitvoerlegging van de ZFE-m door de termijnen uit te stellen, vooral voor Crit'Air 2-(diesel)voertuigen. Dit bemoeilijkt de langetermijnvisie met een twijfelachtig tijdschema. In sommige steden zijn er zelfs tijdelijke toelatingen voor dagjesmensen. Dit alles gebeurt op een versnipperde manier. Een Franse chaos, die vergelijkbaar is met de Europese, waar het vrije verkeer wordt ondermijnd door complexe milieuverkeersregels door een gebrek aan samenhang en overleg tussen landen en zelfs tussen regio's en gemeenten binnen hetzelfde land.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!