Japanse constructeurs zijn zeer actief in het onderzoek naar en de ontwikkeling van alternatieven voor de batterij-elektrische auto (BEV). Het zal niemand verbazen dat Mazda bijzonder betrokken is bij deze inspanningen en zich onlangs heeft aangesloten bij RABIT (Research Association of Biomass Innovation for Next Generation Automobile Fuels), een vereniging die in 2022 werd opgericht door de Japanse bedrijven ENEOS, Suzuki, Subaru, Daihatsu, Toyota Motor Corporation en Toyota Tsusho Corporation. Het doel is efficiënte, CO2-neutrale en economisch haalbare alternatieven voor de elektrische auto te vinden.
Waterstof en e-fuels
Mazda heeft zich altijd onderscheiden door keuzes te maken op basis van gezond verstand en techniek in plaats van op basis van marketing en demagogische eisen. Geen downsizing, geen blinde elektronica, geen gigantische touchscreens, bijvoorbeeld. Het is dan ook niet meer dan logisch dat de in Hiroshima gevestigde constructeur zijn betrokkenheid bij onderzoek naar alternatieve brandstoffen uitbreidt naar een nieuwe vereniging die RABIT werd gedoopt en zich toelegt op technologisch onderzoek naar het gebruik van biomassa en de efficiënte productie van bio-ethanol voor auto's. Deze vereniging, die in 2022 werd opgericht door ENEOS en de Toyota-groep en haar geassocieerde merken (Subaru, Suzuki en Daihatsu), vormt een aanvulling op het onderzoek dat al door andere groepen in Japan wordt verricht.
Mazda en andere Japanse auto- en motorfietsconstructeur zijn al actief in het onderzoek naar waterstof als brandstof voor verbrandingsmotoren, terwijl Mazda de eerste constructeur was die toetrad tot de eFuel Alliance en al biodiesel test in de racerij. Ter herinnering: Mazda heeft bevestigd dat zijn gamma tegen 2030 volledig geëlektrificeerd zal zijn, maar heeft gespecificeerd dat dit alternatieven voor de klassieke BEV zal omvatten. De Japanse constructeur zal verbrandingsmotoren blijven gebruiken als aandrijving of als range extenders, zoals de wankelmotor van de Mazda MX-30 R-EV. Het doel is om oplossingen te hebben die aangepast zijn aan de verschillende wereldmarkten, met koolstofneutraliteit als leidraad. Dankzij deze strategie zou Mazda kunnen profiteren van de wijzigingen voor e-fuels die de Europese Unie heeft toegekend onder druk van Duitsland en andere Europese landen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!