De Euro 7-normen van 2025 zullen ingrijpende veranderingen vergen. Er zullen met name een pak filters en katalysatoren aan te pas moeten komen wil een verbrandingsmotor ooit dat label halen. Bijkomende uitrusting die uiteraard nefast is voor de kostenefficiëntie van de benzine- dan wel dieselmotor. Vandaar dus dat Mercedes nu al motorisch wil wieden wat morgen financieel niet meer interessant zal zijn.
50 %
Markus Schäfer, de COO (Director of Operations Mercedes-Benz Cars), gaf in een interview met Autocar al aan dat de komst van Euro 7 Mercedes zal pushen om "het aantal [verbrandings] motoren met ongeveer 50% te verminderen". Zo zullen de AMG's het moeten stellen met een geëlektrificeerde 4-cilinder in plaats van de gebruikelijke V8.
Elektrificatie zal wijdverspreid worden, ook bij Mercedes. Het merk zal 100% elektrisch gaan "wanneer de marktomstandigheden het toelaten". Waarschijnlijk aan het eind van dit decennium, tenminste in Europa.
Euro 7: de verschillende pistes
We gaan ook in de richting van meerfasige, elektrische en verwarmde katalysatoren. Deeltjesfilters zijn uiteraard essentieel. Bovendien zal een diagnosesysteem nodig zijn om de emissies voortdurend te controleren en na te gaan of de auto de normen niet overschrijdt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!