Het wereldwijde succes van de Outlander PHEV (meer dan 150.000 exemplaren) zet Mitsubishi ertoe aan om de elektrificatie van zijn gamma door te zetten. Het merk met het diamantlogo wil zijn meer compacte modellen volledig elektrisch maken en zijn SUV’s en terreinwagens allemaal als plug-in hybride aanbieden. Maar niet alleen de auto’s worden elektrisch bij de Japanse autobouwer, want ook de showrooms worden aangepakt. De constructeur heeft in zijn thuisland net de 28 eerste “Dendo Drive Station”-toonzalen geopend. Dat zijn “geëlektrificeerde showrooms”. Dat betekent dat ze niet alleen in hun eigen energiebevoorrading voorzien op hernieuwbare wijze (windmolens en zonnepanelen). Ze gaan ook de batterijen van de aanwezige auto’s gebruiken als buffer, want dankzij hun werking in twee richtingen kunnen die ook stroom in het netwerk pompen als dat nodig is. Maar de showrooms moeten vooral aantonen wat het nut kan zijn van de technologie in een land dat vaak wordt geconfronteerd met stroomonderbrekingen als gevolg van aardbevingen. De concessies simuleren zo een stroompanne om aan te tonen dat het mogelijk is om de batterij van je Outlander PHEV te gebruiken om essentiële huishoudapparaten te blijven aandrijven. En als de batterij leeg is, kan de benzinemotor als generator dienen om het werk over te nemen als dat nodig is. Volgens Mitsubishi kan een volgeladen en getankte Outlander PHEV een woning 10 dagen lang de nodige “essentiële” stroom geven. Mitsubishi wil in Japan 200 Dendo Drive Stations openen en wil er ook in Europa een paar inplanten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!