Door het verkeer te vertragen dat vervolgens weer moet optrekken, verhogen snelheidsremmers de vervuiling in de stad. In die mate dat ze 25.000 doden per jaar veroorzaken in het Verenigd Koninkrijk, zo berekende NICE, het nationaal instituut voor de gezondheid en de zorgkwaliteit. Om nog maar te zwijgen over de geluidshinder voor omwonenden als gevolg van het vertragen en weer optrekken van voertuigen, of zelfs de schokken tegen de infrastructuur veroorzaakt door verstrooide of te gehaaste bestuurders.
Teveel snelheidsveranderingen
Meer nog dan de snelheidsremmers zijn het vooral de constante snelheidsveranderingen in korte “Zones 20 mph” (het equivalent van onze zone 30) die de uitstoot van schadelijke stoffen versterken. Een situatie die we ook kennen in België, met onze talrijke “geïsoleerde” zones 30 in de buurt van scholen. Bovendien schat NICE dat een politiek rond een vloeiender verkeer met grote Zones 20 (mph) gevolgd door zones met een constante snelheidsbeperking de vervuiling door wegverkeer zou terugdringen met 64 procent in de bebouwde kom. Verder raadt het instituut een veralgemening aan van stadstolsystemen zoals de Londense Congestion Charge en een algemene verlaging van de snelheidsbeperkingen buiten de stad van 60 mph of 96 km/h naar 50 mph of 80 km/h.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!