Het kabinet van de Nederlandse premier Mark Rutte introduceert een pakket milieumaatregelen die de huidige stikstofcrisis moet bezweren. De opvallendste aanpassing is de verlaging van de maximumsnelheid op de snelweg, die verlegd wordt van 130 naar 100 km/u. Behalve 's nachts, want tussen 19u en 6u zal je nog gewoon 130 km/u kunnen blijven rijden op de Nederlandse snelwegen. De verlaging van die maximumsnelheid wil de stikstofemissie op korte termijn indijken door het brandstofverbruik en de daaraan verbonden uitstoot van schadelijke stoffen te beperken. Die maatregel gaat wellicht in op 1 januari 2020 en zou ook een positieve invloed hebben op zowel de filevorming als op het ongevalrisico op de Nederlandse snelwegen, een effect dat we ook in Vlaanderen vaststelden tijdens smogalarmperiodes met een maximumsnelheid van 90 km/u.
Stikstofcrisis?
Nederland kampt al een tijdje met een stikstofcrisis, grotendeels veroorzaakt door de lokale landbouw. Die is immers verantwoordelijk voor het grootste aandeel aan ammoniak en stikstofoxide, die de bodem in sneltempo verarmt en de biodiversiteit in het gedrang brengt. Nergens in Europa produceert een land meer stikstof per hectare, België ligt evenwel op een tweede plaats na Nederland. Door die hoge stikstofwaardes liggen momenteel een heleboel bouwprojecten al een tijdje stil. In Nederland worden die immers gekoppeld aan de stikstofnormen, wat de Raad van State noopte tot het stilleggen van meer dan 18.000 bouwprojecten. Ook de landbouwsector deelt in de klappen, wat de afgelopen maanden meermaals tot protest leidde. Deze 100 km/u-oplossing vormt een antwoordje op hun verzuchtingen.
Bron: VRT
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!