In Noorwegen zijn elektrische auto’s enorm succesvol, en niet enkel in de stad. De Noorse vereniging voor elektrische auto’s (Norwegian Electric Vehicle Association) heeft 5 stekkerwagens bij elkaar gebracht in de sneeuw en de koude, vooral om de laadsnelheid van hun batterij te testen. Want het is één ding om een fors rijbereik te bieden, maar je moet je batterij ook vlot weer kunnen volladen. De laders die de testers gebruikten leveren een maximumvermogen van 50 kW, maar in de praktijk konden al de deelnemende auto’s (BMW i3, Hyundai Ioniq, nieuwe Nissan Leaf, Opel Ampera-e en Volkswagen e-Golf) tussen de 27 en de 46 kW van de beloofde 50 kW onttrekken. Er is namelijk een verschil tussen wat een lader kan leveren en wat een batterij kan slikken. De Hyundai Ioniq laadt het vlotst aan de snellaadpaal (laadvermogen tussen 44 en 46 kW), gevolgd door de BMW i3 (41,6 kW), de VW e-Golf (38,4 kW), de Nissan Leaf (36 kW) en de Opel Ampera-e (26,6 kW). De Opel heeft dus weliswaar de grootste batterij van het stel, maar hij laat zich ook het traagste laden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!