Het ziet ernaar uit dat de verantwoordelijken bij Opel hebben beslist om voor “volledige transparantie” te gaan als het over de Ampera-e gaat. Dat is een nieuw, zuiver elektrisch model van het merk dat normaalgezien eind 2017 of begin 2018 op de markt zou komen. Het bewijs van die eerlijkheid? Ze hebben de auto getest volgens de toekomstige homologatienorm WLTP, die een beter zicht zou geven op het reële rijbereik van de auto.
Nieuwe maatstaf
Omdat de huidige NEDC-verbruikscyclus steeds meer wordt bekritiseerd, wil de bevoegde overheid een nieuwe homologatietest opzetten. Die heet WLTP en zou vanaf september de nieuwe referentie moeten zijn. Dat is uitstekend nieuws. Want volgens heel wat experts staat deze test veel dichter bij de realiteit wanneer het gaat om het bepalen van het exacte verbruik van een model. Opel heeft zijn Ampera-e deze toekomstige testcyclus laten doorlopen. Daardoor kan de constructeur nu al het realistische rijbereik van zijn elektrische auto aankondigen en het gras voor de voeten maaien van de Tesla Model 3, die ook is aangekondigd als een betaalbare elektrische auto.
Minder dan 400 kilometer
Volgens de NEDC-cyclus zou de Ampera-e een rijbereik halen van 520 kilometer. Maar Opel vindt dat cijfer zelf fout. Op de WLTP-cyclus haalt hij namelijk 380 kilometer. Opel heeft dat resultaat bevestigd en gebruikt die mededeling meteen om te vertellen dat het herladen aan een snellaadpaal van 50 kW het mogelijk maakt om 150 kilometer rijbereik te recupereren in 30 minuten. De auto krijgt bovendien een teller waarmee je een gemiddelde schatting krijgt van het rijbereik, maar ook de uiterste waarden bij een zeer ecologische of net een heel gespierde rijstijl. Van transparant gesproken…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!