Porsche blijft werken aan de ontwikkeling van "schone" brandstof voor zijn verbrandingsmotoren. Deze zoektocht krijgt een nieuwe dimensie in 2022, wanneer de Duitse sportwagenbouwer een fabriek neerpoot die een brandstof zal produceren die bijna C02-neutraal zou zijn. Die productiesite wordt gebouwd in Punta Arenas (Chili), nog in 2022 zou er 150 miljoen liter geproduceerd worden.
>> Lees ook - Porsche gaat groen met biobrandstof
Maar het is de ambitie in 2024 aan 15 miljoen en in 2026 zelfs aan 550 miljoen liter te zitten. Dat zou voldoende moeten zijn om alle Porsche-modellen die nog rondrijden (ongeveer 70% van de totale productie) te bevoorraden.
Van de racerij naar de openbare weg
De eerste toepassing: de autosport. Of hoe de competitie opnieuw als testlaboratorium gebruikt wordt voor uiteindelijke toepassingen op de Porsche-modellen voor de openbare weg. Aanvankelijk beperkt Porsche zich tot de Supercup, die verreden wordt in het voorprogramma van de Formule 1.
>> Lees ook - Porsche Mission R: elektrische atleet
Later volgen de Carrera Cup-kampioenschappen. Er is ook sprake van de GT3 R- en de RSR-racemodellen op basis van de Porsche 911, maar het is nog niet helemaal duidelijk of de reglementen die e-fuels zullen toelaten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!