Porsche heeft een reputatie opgebouwd dankzij fijn afgestelde chassis en opwindende motoren. De huidige ontwikkelingen van het merk richten zich vooral op elektrische modellen binnen het gamma, maar Porsche gelooft nog in een toekomst voor de 'draadloze' auto's. En daar is er maar één (eco)logische oplossing voor: synthethische brandstoffen.
Handig maar duur
Voor Porsche is klantentrouw net zo belangrijk als de betrouwbaarheid van zijn modellen. Het eerste is natuurlijk gedeeltelijk het gevolg van het tweede. Tot op de dag van vandaag rijdt nog 70% van de auto's rond die Porsche ooit heeft gebouwd. Om deze auto's van een mobiele toekomst te verzekeren, ligt de ontwikkeling van synthethische brandstoffen voor de hand. Ze kunnen worden ontwikkeld vanuit steenkool, bruinkool of aardgas en zijn dus onafhankelijk van de olieproductie.
"Synthethische brandstoffen die zijn geproduceerd met 100% hernieuwbare energie hebben het potentieel om een belangrijk element te vormen." (O. Blume – CEO van Porsche)
Synthethische brandstoffen hebben als voordeel dat ze kunnen worden vervoerd in conventionele tanks, op de omgevingstemperatuur, en dat ze de bestaande infrastructuur van de fossiele brandstoffen kunnen gebruiken. Ze kunnen ook worden gebruikt in oude motoren, waardoor een volledig erfgoed aan auto's kan blijven rondrijden zonder risico op dure en beperkende politieke beslissingen. Een zegen voor de constructeurs, die daarmee de kolossale investeringen in verbrandingsmotoren niet volledig in rook zien opgaan door de snel evoluerende elektrificatie. Vanuit ecologisch en ethisch opzicht zou het ook de ontginning van zeldzame metalen en vervuilende stoffen voor batterijen, en de menselijke uitbuiting die eruit voortvloeit, kunnen vertragen.
Laten we echter duidelijk zijn dat deze synthethische brandstoffen niet de ultieme oplossing zijn voor ons gemotoriseerd vervoer. Ze vertegenwoordigen simpelweg een realistisch aalternatief op industrieel en economisch vlak en geven deels een antwoord op de ecologische problemen van benzine en diesel. Het grootste struikelblok van deze brandstoffen blijft echter de verkooppprijs ervan. Momenteel mag je rekenen op 10 dollar per liter (8,4 euro). Een onbetaalbaar tarief dat Porsche door 5 wil delen op middellange termijn. Daarvoor zijn er wel optimalisaties nodig in het ontwerp en het productieproces van deze brandstoffen, waar ook enige steun van de racerij voor nodig is. Een gebied waar Porsche natuurlijk al zijn strepen heeft verdiend.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!