Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / PSA: echt verbruik 1,8 l/100 km hoger dan normverbruik

Geschreven door David Leclercq op 07-07-2016

De PSA-groep heeft de eerste reële verbruikscijfers gepubliceerd: volgens de constructeur ligt het echte verbruik ongeveer 1,8 l/100 km hoger dan het verbruik volgens de homologatiecyclus.

Na de Volkswagen-affaire en de daaraan verbonden onregelmatigheden, wilde de PSA-groep als één van de eerste autobouwers de reële verbruikscijfers van zijn wagens publiceren. Dat is nu ook gebeurd: PSA heeft voor een dertigtal modellen de cijfers onthuld.

Nieuw protocol

De tests van PSA volgen een protocol dat beter aansluit bij de realiteit. Men koos een parcours en omstandigheden die veel waarschijnlijker zijn. Rijden in de stad is goed voor 25,5 km, op de wegen daarbuiten 35,7 k en op de snelwegen 31,1 km. Het is geen verrassing dat de cijfers van PSA ruim boven de gegevens van de homologatiecyclus liggen die doorgaans gecommuniceerd worden.

Gemiddeld 1,8 l/100 km meer

Gilles Le Borgne, hoofd onderzoek en ontwikkeling van de PSA-groep, legt uit: “Gemiddeld bedraagt de kloof tussen het homologatieverbruik met de huidige testmethode en het verbruik volgens ons protocol 1,8 l/100 km.” Het gaat hier wel om een gemiddelde. Bij een Peugeot 208 met dieselmotor bedraagt de kloof bijvoorbeeld 1,2 l/100 km, maar bij een benzinemodel van de 3008 kan dat oplopen tot 2,7 l/100 km.

Afhankelijk van cyclus

De cijfers zijn beschikbaar op de website van PSA, maar je moet ze ook voorzichtig benaderen. Hoewel ze de realiteit weerspiegelen, zijn ze niet wettelijk zoals de NEDC-cyclus. Alleen die laatste mag in reclame gecommuniceerd worden. De nieuwe WLTP-cyclus zou in 2017 geïntroduceerd worden maar volgens Gilles Le Borgne “toont die gemiddeld slechts twee derde van de kloof tussen de NEDC en het protocol van PSA”. Een betere weergave dus, maar nog altijd niet voldoende.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten