Het gemiddelde verbruik dat wordt vermeld in de folders van een auto is doorgaans ver verwijderd van de werkelijkheid. De Europese meetcyclus NEDC is namelijk wat de vriendelijk voor de constructeurs. Binnenkort wordt deze cyclus echter vervangen door een nieuwe met de naam RDE. De groep PSA heeft beslist om niet te wachten op de introductie van deze nieuwe norm om de reële verbruikscijfers van al zijn modellen al te publiceren. Via een specifieke (Franse) site per merk (Citroën, DS en Peugeot) publiceert de groep op die manier het echte verbruik van 1.000 versies van 58 modellen.
Absolute waarheid
Blijkbaar zijn de opgegeven verbruikscijfers zelfs realistischer dan die volgens de toekomstige RDE-norm. Dat komt omdat het meetprotocol dat is gebruikt werd opgezet door de NGO’s Transport & Environment en France Nature Environnement. Concreet is het protocol gebaseerd op een erg goed gedefinieerd parcours. Het is opgebouwd uit verkeersassen die open staan voor het andere verkeer (23 kilometer in de stad, 40 kilometer op de weg en 30 kilometer op de snelweg) en de test vindt plaats onder reële omstandigheden (airco, passagiers en bagage aan boord,…). Op de site van elk merk openbaart PSA dus het gemiddelde verbruik aan zijn klanten, die het silhouet, het uitrustingsniveau, de motor, de versnellingsbak en de banden kunnen kiezen. Een extra module geeft zelfs een schatting in functie van de rijgewoontes. Voor deze zomer belooft PSA bovendien de NOx-uitstoot mee te delen. Transparanter kan het haast niet… Klik hier voor de verbruikscijfers van: Citroën – DS – Peugeot
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!