Renault lanceert een praktijktest voor tweezijdig laden in Europa. Het ‘Vehicle to Grid’ of V2G staat toe om elektriciteit in de batterijen van elektrische auto’s terug te sturen naar het netwerk tijdens piekmomenten. Deze oplossing, met de nodige apparatuur thuis, is ook handig wanneer er te veel stroom wordt gebruikt in huis of als er een algemene panne is (bijvoorbeeld na een natuurramp). De constructeur zegt dat zijn voertuigen geschikt zijn voor dit soort laden, en dat vooral de laadpalen en opladers aangepast moeten worden.
Eerst in Nederland en Portugal
Het experiment maakt gebruikt van een vijftiental Renaults Zoé. Het is van start gegaan in Utrecht en op het eiland Porto Santo (Madeira-archipel in Portugal). Er zijn nog tests gepland in Duitsland, Denemarken, Frankrijk, Zweden en Zwitserland. Renault vertelt dat deze redistributie, die de auto’s omzet in tijdelijke opslageenheden, het voordeel zou hebben dat de kosten van laadpalen worden verlaagd terwijl de inzet ervan wordt versneld. Dit experiment zou waarschijnlijk ook moeten verifiëren of V2G niet voor snelle slijtage van de batterij zorgt, dat het niet te veel invloed heeft op het gebruik van de auto (de autonomie) en dat de laadpalen en andere laders goed werken met het systeem.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!