Is de SUV na diesel de nieuwe zondebok? De voorstellen om auto’s te belasten op gewicht zouden hem in elk geval fataal kunnen zijn. En de uitspraak in Parijs van de directeur van het Internationaal EnergieAgentschap (IEA), Fatih Birol, is koren op de molen van zij die de SUV liever zien verdwijnen, vooral in onze steden. De Turkse econoom vertelde tijdens een internationale conferentie over de elektrificatie van energie dat de SUV’s, na de energiesector, de tweede grootste bijdrage leverden aan de groei van de CO2-uitstoot tussen 2010 en 2018, na de zware industrie, het vrachtverkeer en het luchttransport!
2 miljoen vaten per dag
Een rapport van de IEA geeft aan dat “als de lust van de consument voor SUV’s blijft groeien aan het tempo van het afgelopen decennium, zouden deze voertuigen bijna 2 miljoen vaten olie per dag aan de wereldwijde vraag toevoegen tegen 2040, wat de besparing van 150 miljoen elektrische auto’s tegengaat.” Op zich, door hun gewicht en slechtere aerodynamica, verpesten ze al de inspanningen van de constructeurs om het verbruik van hun auto’s te doen dalen. En dat des te meer omdat hun succes zo groot is geweest. In 2010 waren er 35 miljoen SUV’s in de wereld, in 2018 waren er al meer dan 200 miljoen.
Chinese elektriciteit
Tijdens de conferentie sprak Birol over de elektrische auto, die een interessant marktaandeel begint te krijgen met 6 miljoen stuks in het verkeer. Het is echter “geen wondermiddel” door een gebrek aan “koolstofarm maken van het energiesysteem”. Er zijn nog te veel landen, met China op kop, waar de elektriciteit wordt geproduceerd door steenkoolcentrales en andere fossiele energiebronnen. En om terug te gaan op zijn beschuldigingen, stelt hij dat “grotere en zwaardere auto’s zoals SUV’s moeilijker zijn om te elektrificeren”.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!