Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Sweco opent V2G-laadzone in Zelzate

Geschreven door Frédéric Kevers op 22-04-2021

Sweco heeft in Zelzate zijn een bidirectionele V2G-laadstation in gebruik genomen, waardoor elektrische voertuigen hun energie kunnen terugleveren aan het net. Daarvoor werkt het ingenieursbureau samen met technologiebedrijven ABB en Yuso.

Sweco opent V2G-laadzone in Zelzate

De elektrische mobiliteit die het wagenpark in sneltempo vergroent, komt met een heleboel nieuwe uitdagingen, vooral op het gebied van stroomvoorziening. Daarbij wordt onder meer gekeken naar vehicle-to-gridtechnologie (V2G), waarbij elektrische voertuigen een deel van de in hun batterijen opgeslagen energie kunnen teruggeven aan het elektriciteitsnet. Sweco heeft een dergelijke V2G-zone geïnstalleerd in Zelzate met bidirectionele laadstations van ABB. Opgepast: niet alle elektrische wagens beschikken reeds over V2G-technologie.

Koolstofneutraal

Een systeem dat Sweco in staat moet stellen om tegen 2030 koolstofneutraal te zijn. Deze doelstelling zal op drie belangrijke manieren worden bereikt. Ten eerste zal tegen 2025 een uitsluitend elektrisch bedrijfswagenpark (730 voertuigen) worden uitgebouwd. Het tweede is een partnerschap met de leverancier Yuso, die "groene" elektriciteit verkoopt om de faciliteiten van het bedrijf van stroom te voorzien.

Ten derde zal gebruik worden gemaakt van V2G-oplading om de elektriciteitsbehoeften van de bedrijfsinfrastructuur aan te vullen door rechtstreeks elektriciteit te onttrekken aan de accu's van de elektrische voertuigen van het wagenpark. Uiteraard wordt dit systeem aangevuld met zonnepanelen op de gebouwen van het bedrijf.

Beheer in real-time

Wil het systeem echt interessant zijn, dan moet het flexibel zijn en zich aanpassen aan de veranderende omstandigheden van de elektriciteitsproductie. Dit betekent dat wanneer de zon schijnt, de panelen worden gebruikt om de gebouwen van stroom te voorzien en de accu's van de voertuigen op te laden. Anderzijds voorzien de auto's de gebouwen van energie wanneer de weers- en lichtomstandigheden minder gunstig zijn.

Bovendien kan, voor extra verbruik dat afkomstig is van het openbare stroomnet, dankzij het partnerschap met Yuso de prijs van de verbruikte elektriciteit om de 15 minuten worden aangepast aan de hand van verschillende parameters. Deze flexibele prijsstelling kan duizenden euro's per verbruikte MWh besparen.

Produceren, verbruiken en doorverkopen

Een dergelijke oplossing heeft vele voordelen. Met een goed ontworpen fotovoltaïsche installatie zou Sweco in staat moeten zijn om 88-90% van de benodigde elektriciteit te produceren en dus slechts 10% te moeten afnemen van het lichtnet, en dat over het hele jaar. Bovendien kan het bedrijf tijdens gunstige momenten de elektriciteit van zijn wagenpark kunnen doorverkopen aan het net, in de hoop dat dit de kosten van zijn eigen "gekochte" verbruik zal dekken.

Een bedrijfsmodel dat als voorbeeld kan worden genomen. Het is een relevante aanpak en het wordt interessant om te zien of deze strategie kan bijdragen tot de koolstofneutraliteit van het bedrijf en de winstgevendheid van de geproduceerde energie. Bovendien wordt hiermee het stroomnet ontlast, waardoor er minder "vervuilende" productie nodig is.

Bron: Sweco

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten