Toyota gebruikt een brandstofcel op waterstof om een generator te laten draaien in zijn Honsha-fabriek. Het gaat hier nog om een validatietest voor de technologie. Het originele aan het systeem is dat het rechtstreeks uit de Mirai komt. De generator is samengesteld uit organen van de auto, telkens verdubbeld: Toyota FC Stack-polymeerelektrolytcellen, vermogenscontrolemodules en secundaire batterijen. Het geheel past in een behuizing van 4,5 m lang, 2,3 m breed en 2,5 m hoog. Het kan elektriciteit leveren aan een nominaal vermogen van 100 kW.
40 seconden
In vergelijking met een dieselgenerator kan deze waterstofgenerator sneller werken na het in gang steken: 40 seconden volstaan om de bureaus en sommige delen van de fabriek van elektriciteit te voorzien, inclusief driefasige wisselstroom op 210 V. Hij is ook betrouwbaarder, makkelijker te onderhouden en stoot enkel waterdamp uit. De generator wordt momenteel getest. De bedoeling van Toyota is om de technische elementen van de Mirai apart te kunnen verkopen voor andere toepassingen. Daarmee wordt dan een deel van de ontwikkelingskost teruggewonnen, waardoor ook de auto goedkoper kan worden dankzij de inkomsten van de verkoop van andere oplossingen op dezelfde basis.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!