Vergeleken met de 10 miljoen auto’s die Toyota elk jaar levert in de hele wereld zijn de 3.000 Mirai’s van vorig jaar verwaarloosbaar. Dat weerhoudt de Japanse reus er echter niet van om volop in te zetten op waterstoftechnologie. De brandstofcelauto Mirai kent sinds zijn lancering een groeiend succes, met 700 verkochte exemplaren in 2015, 2.000 in 2016 en 3.000 in 2017, maar nu wil Toyota pas echt een versnelling hoger schakelen. Het merk meldt namelijk vanaf 2020 liefst 30.000 waterstofauto’s per jaar te willen bouwen. Om dat te bereiken, is de constructeur begonnen met de bouw van twee nieuwe assemblagefabrieken: een nieuwe voor de massaproductie van brandstofcellen, en een nieuwe lijn in de huidige fabriek, die waterstoftanks moet maken. Alleen al in Japan wil Toyota jaarlijks 10.000 waterstofauto’s per jaar gaan verkopen. Het land wil er een soort technologisch uitstalraam van maken tijdens de Olympische Spelen van Tokio in 2020. Tegen dan worden over het hele land waterstoftankstations gebouwd. In de komende maanden zou ook een vloot waterstofbussen (eveneens van Toyota) op de weg komen in Japan.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!