In Frankrijk werd in 2016 slechts 8,7 procent van de verkochte Toyota’s met een diesel uitgerust, zo meldt Autoplus, dat zich baseert op cijfers van DataNeo. In vergelijking met 2008 is de ommekeer indrukwekkend: iets meer dan 8 jaar geleden zat Toyota nog met een dieselaandeel van 60,3 procent. Die omslag zien we ook terug in de catalogus van de constructeur. Het cliënteel lijkt vooral voor hybride oplossingen te vallen als alternatief voor de diesel. Ver achter Toyota komt Fiat, met 30,6 procent diesels in 2016, tegenover 52,8 procent in 2008. Op de derde plek is Citroën van 81 procent in 2008 naar 40,5 procent gegaan in 2016.
Niet bij de premiums
In de ‘staart’ van dit klassement vinden we de Duitse premiummerken. Hun gamma’s hebben nauwelijks stadauto’s en hun topmodellen richten zich vooral tot kilometervreters, die nog voordelen zien in diesel. Zo werden 83 procent van de in 2016 in Frankrijk verkochte BMW’s en Mercedessen met een zelfontbrander besteld. Dat is toch al iets minder dan in 2008, toen ze op 90 procent zaten. Audi landt op 65,9 procent diesels vorig jaar, tegenover 89,9 procent 8 jaar geleden. De Franse automarkt is in zijn geheel van een dieselaandeel van 77,3 procent in 2008 geëvolueerd naar 47,9 procent in 2016, dat meteen het eerst jaar sinds erg lang was waarin meer benzinewagens dan diesels zijn verkocht. De val van de diesel is vooral vanaf 2012 ingezet.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!