Er gaat geen week voorbij of de debatten wakkeren weer aan door de klimaatverandering of de luchtvervuiling. Deze keer is het Airparif, de vereniging die de luchtkwaliteit bewaakt in Île-de-France, die zich uit over fijne deeltjes en de moeilijkheid om hun herkomst te bepalen.
Vluchtig
De organisatie zegt dat terwijl een deel van de fijne deeltjes PM2,5 (de slechtste voor de gezondheid) van het wegverkeer komt, “2/3 van het volume worden in werkelijkheid ingevoerd tot in de Parijse regio”. Bepaalde verontreiniginde stoffen, zoals NOx (stikstofoxiden), blijven waar ze zijn uitgestoten, wat de analyse van hun herkomst makkelijk maakt. Maar hetzelfde geldt niet voor de fijne deeltjes, die veel vluchtiger zijn.
Verwarming de grote boosdoener
Studies tonen aan dat, rond hoofdwegen, het wegverkeer de grootste bron van fijnstofproductie is (45%). En 90% van die deeltjes van het verkeer worden uitgestoten door dieselvoertuigen (particuliere auto’s, bedrijfswagens en vrachtverkeer). Op regionaal niveau neemt het wegverkeer daarentegen slechts 18% van PM2,5 voor zijn rekening. Wie zijn dan de andere verantwoordelijken? Gemakkelijk antwoord: de productie-industrie (24%) en vooral de thuisverwarming (45%). Houtkachels worden vooral beschouwd als een echt probleem (Ségolène Royal had al het gebruik van een open haard verboden waarvan het rendement te laag is en het nog meer uitstoot) omdat het maar 5% van het gebruik inhoudt, maar verantwoordelijk is voor... 85% van de uitstoot van fijne deeltjes! Een andere bron van fijnstof die we niet a priori zouden vermoeden: landbouw en ammoniakemissies die 9% van het totaal uitmaken. We eindigen echter op een positieve noot: Airparif benadrukt dat de transportsector is verbeterd de afgelopen jaren – het resultaat van de strengere emissienormen: tussen 2010 en 2016 werd de PM2,5-concentratie met 10,5% verlaagd in Parijs.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!