De achtste generatie van de VW Golf, die is aangekondigd voor 2019, zou wel eens een elektrische architectuur van 48 Volt kunnen krijgen. Die informatie werd opgetekend door onze collega’s van Autocar en is helemaal geen gerucht. Zij spraken onlangs namelijk met Dr. Herbert Diess, de grote baas van Volkswagen.
48 Volt
Tijdens dit interview rond de toekomst van het BlueMotion-logo erkende Dr. Diess dat tegen ten laatste 2020 een mild hybride oplossing het daglicht zou kunnen zien. Het idee is om een benzinemotor met een bescheiden cilinderinhoud te combineren met een elektrisch systeem van 48 Volt. Daardoor zou energie beter kunnen worden gerecupereerd en zou een krachtiger elektrische ondersteuning mogelijk zijn. Met die oplossing zou Volkswagen dus de vele klanten kunnen helpen die niet noodzakelijk zin hebben in een full hybride zoals bijvoorbeeld Toyota of Honda die aanbieden.
Kleine TDI’s behouden
Maar Dr. Diess bevestigde anderzijds ook dat de volgende generatie van de Golf nog steeds op kleine dieselmotoren zal kunnen rekenen. Daar is volgens hem nog veel vraag naar op de markt. Voor klanten die gemiddeld 15.000 kilometer per jaar rijden, is die keuze nog vaak de meest economische. Dieselgate lijkt de toekomst van de TDI’s dus nog niet van de kaart te hebben geveegd…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!