Peter Mertens, senior vice president research & development van Volvo: “De laadinfrastructuur loopt achter. Opdat de angst voor een lege batterij definitief tot het verleden zou behoren, is een globaal gestandaardiseerd oplaadsysteem meer dan ooit nodig.” Daarom heeft het Zweedse merk besloten om zich achter het Charging Interface Initiative te scharen. Dit consortium groepeert meerdere spelers om een wereldwijde standaard voor snel laden te creëren, het Combined Charging System (CCS).
Overal ter wereld
Het CCS combineert in één systeem enkelfasig laden met 43 kW of driefasig laden met 200 kW of in de toekomst zelfs 350 kW. Zodra de normen en certificatie zijn vastgelegd, kunnen alle constructeurs zich aansluiten voor hun herlaadbare voertuigen. De weginfrastructuur kan dan laadpalen aanbieden die allemaal beantwoorden aan deze standaard. Het programma wordt ondersteund door de meeste Duitse en Amerikaanse merken.
De kloof dichten
Peter Mertens ziet “dat er al een verschuiving naar volledig elektrische wagens aan de gang is, naarmate de batterijtechnologie steeds beter wordt, de kosten dalen en de oplaadinfrastructuur geïnstalleerd wordt”. In zijn ogen evolueert de technologie van de batterijen en motoren sneller dan de systemen om op te laden. Maar dat belet Volvo niet om in 2019 een elektrisch model aan te bieden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!