Het is niet de eerste keer dat Porsche en Volkswagen lijnrecht tegenover elkaar staan, ondanks het feit dat beide merken deel uitmaken van dezelfde groep. Zo heeft Porsche al verschillende keren zijn frustraties geuit ten opzichte van de softwareproblemen van de groep, die de lancering van verschillende elektrische modellen hebben vertraagd. En nu lijken de Duitse zusterbedrijven in de twist te liggen over synthetische brandstoffen.
Porsche is namelijk groot voorstander van deze koolstofneutrale e-fuels. Niet enkel voor in de racerij, maar ook om de sensaties van een verbrandingsmotor te kunnen blijven ervaren na 2035 zonder een slecht geweten. Maar daar denkt Thomas Schäfer, hoofd van het merk Volkswagen, duidelijk anders over.
Verspilde moeite
In een interview met Automotive News spreekt hij zich zeer kritisch uit over e-fuels, die hij als verspilde moeite beschouwt in de context van het lobbyen bij de EU om er een uitzondering voor te maken in het verbod op verbrandingsmotoren vanaf 2035. "Tegen 2033 stoppen we toch met het bouwen van verbrandingsmotoren. Waarom zou je dan een fortuin uitgeven aan een technologie die je toch niets opbrengt? Bovendien hebben we nu al niet genoeg energie, waarom zou je die dan in e-fuels steken?"
Toch vermijdt Schäfer om Oliver Blume, de CEO van Porsche én van de volledige VW-groep, rechtstreeks te bekritiseren. "Ik geloof niet dat Blume achter het Duitse lobbywerk zit voor e-fuels. En ook de discussie rond e-fuels wordt vaak verkeerd begrepen. Ze hebben een rol in het decarboniseren van bestaande auto's, maar ze zullen EV's niet vervangen."
Verder zegt Schäfer nog dat hij en Blume regelmatig ideeën uitwisselen, aangezien ze een gelijkaardige achtergrond hebben. De gesprekken over e-fuels zouden we weleens willen meevolgen...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!