Marc Tarpenning, de medestichter van Tesla, had al eens een knuppel in het hoenderhok gegooid. In de erg “directe” communicatiestijl die we kennen van de bestuurders van Tesla had hij in mei jongstleden ondubbelzinnig verklaard dat “de brandstofcel oplichterij is”. Zijn conclusie was in volgend artikel (http://www.autogids.be/autonieuws/ecologie/tesla-oprichter-hekelt-brandstofcel.html) dat batterijen veruit de meest interessante oplossing zijn om energie te leveren voor een elektrische auto. Maar gezien de filosofie waar Tesla op is gestoeld, hadden we niets anders verwacht… Vandaag echter doet Wolfgang Ziebart, technische directeur van Jaguar-Land Rover, sterk vergelijkbare uitspraken.
Rampzalige balans
“De energiebalans van de bron tot aan het wiel van een waterstofauto uitgerust met een brandstofcel is rampzalig” verklaarde hij bij de onthulling van Jaguars eerst volledig elektrische conceptcar, de I-Pace. Eerst waterstof produceren om het dan te comprimeren en te koelen voor gebruik in een voertuig met een brandstofcel vereist enorm veel energie. “In totaal levert dat een energiebalans op van minder dan 30 procent, tegenover ongeveer 70 procent voor auto’s met een batterij”. En Wolfgang Ziebart schuift nog een ander argument naar voren om de keuze van de JLR-groep te verklaren. Volgens hem vormt deze rampzalige energiebalans een enorme rem op de ontwikkeling van een distributienetwerk voor waterstof, terwijl het laadnetwerk voor elektrische auto’s veel eenvoudiger en sneller kan worden opgebouwd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!