Californië zou een voortrekker kunnen worden voor de waterstofauto. De Amerikaanse staat, sterk getekend door herhaaldelijke bosbranden, heeft een proactief beleid inzake de energietransitie. Vandaar de potentiële markt voor auto’s met een brandstofcel. Die hebben waterstof nodig, dus ze moeten verzekerd zijn van een voorziening. Het bedrijf Air Liquide heeft beslist om zich daarvoor in te zetten door 150 miljoen dollar te investeren in een productiefabriek. Die moet vanaf 2020 in staat zijn om 30 ton waterstof per dag te produceren, wat gelijkstaat aan 35.000 volgetankte waterstofauto’s per dag. Het Franse bedrijf rekent op 40.000 waterstofauto’s in het West-Amerikaanse verkeer tegen 2022.
Stoomreforming
Deze fabriek zal worden beheerd in samenwerking met FirstElement Fuel, de Amerikaanse specialist in waterstof. Deze laatste heeft ook het voordeel van partnerschappen met Honda en Toyota. Die twee constructeurs staan, samen met Hyundai, het verst voor de ontwikkeling en commercialisatie van brandstofcelauto’s. De nieuwe fabriek zou ook moeten helpen met de uitrol van vrachtwagens en bussen op waterstof.
Klein probleempje: Air Liquide geeft niet aan of deze productiesite elektrolyse zal toepassen zoals in Denemarken, of stoomreforming. Stoomreforming, dat momenteel meer rendabel is, gebruikt namelijk fossiele brandstoffen. Air Liquide laat echter niets los over de technieken en de energiebalans van zijn fabriek. Het stelt zich al tevreden met waterstof opwekken als alternatief voor benzine.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!