Zijn we ooit eerder zo intens bezig geweest met cijfers en procenten als in 2020? Hebben we ooit eerder quasi dag na dag zo gebiologeerd en met vaak een bang hart naar grafieken allerhande gekeken? Die over coronabesmettingen, ziekenhuisopnames, patiënten op intensieve zorgen en – helaas – ook overlijdens, daar hebben we het natuurlijk over. Al maandenlang ondertussen, waarbij ieder van ons er hopelijk af en toe ook eens een moment aan probeert te ontsnappen. Een avond zonder cijfers, of tenminste eentje waarbij voetbaluitslagen of de scores in De Slimste Mens ter Wereld voor wat afwisseling zorgen. En deze maand waren er natuurlijk ook nog die knotsgekke Amerikaanse verkiezingen, met veel gegoochel met stemmenaantallen, procenten, kiesmannen en dus ook weer dagen na elkaar een enorm pak cijfers. En dan moet u deze AutoGids dus nog beginnen lezen. Met nog meer cijfers, maar meteen ‘definitieve’ uitslagen, want we maken de winnaars van onze Best Car Awards-verkiezing bekend. We verklappen hier nog niets; collega Werner legt verder in dit nummer uit welke auto’s de voorkeur hebben genoten van onze redactie, van de externe jury én van u, onze lezers, en dus met de prijzen gaan lopen.
Maar nu we toch aan het tellen zijn, wil ik hier nog wel even wat meer resultaten meegeven. Die van de verkoop van nieuwe personenwagens in België, of tenminste van de ingeschreven exemplaren. Bij het ter perse gaan van deze AutoGids waren ze bekend tot eind oktober, met de gebruikelijke reserves voor de zogeheten tijdelijke inschrijvingen die door de invoerders of hun dealers worden gedaan en later vaak weer uit de statistieken verdwijnen. De top drie voor de eerste tien maanden van 2020 ziet er met Volkswagen, BMW en Peugeot vrij klassiek uit, alleen het slechte resultaat van het naar plaats vier gezakte Renault springt er een beetje uit.
Als we focussen op oktober, zijn de resultaten van onze doorgaans vrij stabiele markt echter wel verrassend. Peugeot staat op één, Audi wipt met een grote sprong naar plaats twee, Mercedes gaat BMW voorbij naar drie en VW maakt een flinke duik naar zes. Het moet decennia geleden zijn dat dit merk eens een maand niet in de top drie stond. Wat ons, zonder ook maar iemand met de vinger te wijzen, nog eens doet terugdenken aan wat enkele Belgische invoerders ons recent en confidentieel ‘voorspelden’: begin volgend jaar maakt Europa de CO2-eindrekening voor 2020 en worden de boetes bepaald voor alle merken die boven de nog ‘toegelaten’ gemiddelden zijn geëindigd. Als u dan samen met
ons begint te vermoeden dat sommige spelers momenteel wel wat leveringen en daarmee dus ook inschrijvingen van hun CO2-gewijs slechtst scorende modellen willen ‘vertragen’, zitten we wellicht niet ver naast de waarheid. En begrijpt u tegelijk ook weer waarom er vandaag zo enorm op PHEV’s wordt ingezet. Mocht u er ook zo eentje kopen, vergeet dan zeker de laadkabel niet mee naar huis te nemen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!