U hebt het enkele weken terug ongetwijfeld ook gehoord of gelezen: het voorstel om SUV’s uit onze steden te weren. Deze keer was het mobiliteitsexperte Eva Van Eenoo die de kat de bel aanbond, maar het is niet de eerste keer dat we een dergelijke oproep te horen kregen. Zo kwam de European Transport Safety Council (ESTC) begin vorig jaar al met dezelfde aanbeveling: zij concludeerde dat SUV’s en bestelwagens eigenlijk geen plaats hebben in onze steden, omdat het risico op zwaardere letsels bij een aanrijding door dit soort voertuigen groter is dan bij een normaal voertuig. Een van de hoofdredenen was dat SUV’s per definitie zwaarder zijn, waardoor ook de ernst van de impact bij een botsing toeneemt.
Dat klinkt allemaal logisch, maar zoals altijd is de werkelijkheid niet zo zwart-wit.
Dat klinkt allemaal logisch, maar zoals altijd is de werkelijkheid niet zo zwart-wit. Om te beginnen heb je SUV’s in alle maten en gewichten – en zelfs vormen, als je de cross-overs meerekent. Een SUV als de Volkswagen T-Cross bijvoorbeeld weegt met dezelfde motor maar evenveel of zelfs minder dan een Golf, dus dat argument dat SUV’s per definitie zwaargewichten zouden zijn, is zeer relatief en gaat voor de compactere modellen zeker niet zomaar op.
SUV of cross-over?
En om de hypothetische denkoefening compleet te maken: wat doe je dan met de elektrische of plug-inhybride auto – u weet wel, de heiland van de schone lucht in onze steden? Als er één type voertuig is dat extra kilo’s tot stilstand te brengen heeft, is het wel de (deels of volledig) geëlektrificeerde auto. Daarbij komt nog dat het gros van de aangeboden EV’s vandaag net een SUV-(achtig) koetswerk heeft. Omdat dat nu eenmaal de makkelijkste manier is om een groot batterijpakket te integreren in het ontwerp van de auto zonder de binnenruimte of het laadvolume al te veel in het gedrang te brengen. Een anti-SUV-beleid is daardoor de facto bijna een anti-elektrisch beleid...
Een anti-SUV-beleid is daardoor de facto bijna een anti-elektrisch beleid...
Maar het allergrootste probleem met dit voorstel is dat de categorie van de SUV’s praktisch niet af te bakenen valt – en al helemaal niet meer met de huidige trend naar cross-overs, die ergens zweven tussen klassieke auto en SUV. Er bestaan nu eenmaal geen wetenschappelijk onderbouwde criteria om een auto een SUV of cross-over te noemen. Bij sommige gevallen is het door hun proporties en ontwerp zonneklaar, andere leiden hier op de redactie ieder jaar weer tot discussie wanneer we onze KoopWijzer in elkaar boksen en de modellen in de juiste categorie moeten onderbrengen.
Proefballonnetje
Kortom, dit voorstel om SUV’s te verbieden in de stad is niet alleen te kort door de bocht, maar bovendien praktisch compleet onhaalbaar. Tenzij het natuurlijk maar een proefballonnetje is voor een verdergaand idee: simpelweg de auto volledig uit de steden bannen. Dan is er geen discussie over wie nog wel binnen mag en wie niet meer.
Op zich valt daar misschien nog wel iets voor te zeggen ook, zolang de infrastructuur dan van dien aard is dat je je auto – SUV of niet – aan de stadsrand kunt achterlaten en daar kunt overstappen op alternatieven. Maar mag ik dan een suggestie doen? Stuur dan in één keer ook maar alle speed pedelecs en (elektrische) bakfietsen in onze stadscentra wandelen. De laatste keren dat ik er bijna ondersteboven werd gereden door een achteloze of arrogante bestuurder, was dat namelijk niet door een auto...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!