Toen organisator Febiac zowat op het einde van de zomer van 2020 al noodgedwongen en met ongetwijfeld veel pijn in het hart moest bevestigen dat er in januari 2021 geen Brussels autosalon kon worden georganiseerd, zag ik mezelf en samen met mij ongetwijfeld nog veel andere fans van die jaarlijkse bedevaart naar onze hoofdstad, na nieuwjaar al in een zwart gat vallen. Zo graag ik als pure romanticus (echt waar!) begin december in een kerstboom en aanverwante decoratie voorzie, zo vervelend vind ik het om alles begin januari weer voor elf maanden te moeten opbergen. Ik loop, zo hoor ik toch in mijn omgeving, dan wel eens slechtgezind rond. Maar in die zowat donkerste dagen van het jaar was er natuurlijk altijd wel dé grote troost dat we ‘weldra’ naar het autosalon mochten. Het vervolg van mijn uitgerekte kerstverhaal kent u echter al een tijdje: in 2021 was dat geweldige vooruitzicht er dus helemaal niet meer.
Met vereende krachten heeft de sector er gelukkig wel voor gezorgd dat januari tijdens wat straks hopelijk maar een vervelend intermezzo zal blijken te zijn, toch weer meteen dé automaand van het jaar is geworden. En daar hebben wij, zowel digitaal (met showroom.autogids.be) als met onze papieren AutoGids-nummers, natuurlijk met veel plezier ook onze stevige schouders onder gezet. Het is nu alleen nog even afwachten wat de impact van de vele alternatieve en vooral virtuele autosalons en -salonnetjes op de verkoop van nieuwe personenwagens is. Of eigenlijk is de vraag vooral hoe groot de schade van het dus niet kunnen organiseren van zo’n echt Brussels salon zal zijn. Net nu de automarkt met alle nieuwe aandrijvingsvormen complexer is dan ooit tevoren en ongetwijfeld ook de nood aan advies, aan vergelijken en aan testen evengoed nog een pak groter is geworden. Heel eerlijk, hier op de redactie – nu ja, meestal thuis dus – hopen we toch al stilletjes dat op zowat alle hoofdkwartieren in de sector dezelfde conclusie zal worden getrokken, namelijk dat een echt autosalon nog altijd veel leuker en, voor wie er de kost mee verdient, commercieel ook een pak interessanter is dan zo’n ‘verspreide’ virtuele edities.
Of om dat nog eens heel compact samen te vatten: dat er voor de autoverkoop én het autoplezier geen groter feest dan zo’n fysieke beurs in Brussel bestaat. Een digitaal festival zal het echte Tomorrowland ook nooit kunnen vervangen, laat ons toch maar rekenen op zowat dezelfde conclusie als het over het autosalon gaat. Verschillende buitenlandse steden hadden hun gelijkaardige beurzen zelfs voor corona al zien verdwijnen, in België hielden we dankzij het toch nogal aparte ‘statuut’ van verkoopsalon en tegelijk ook autofeest net wel mooi stand. Wat ons vorig jaar zelfs al eventjes deed dromen van (of toch hopen op) weer echte topedities met veel premières en zelfs internationale allures. Tot corona na de zomer zijn – vergeef me de woordspeling – tweede adem vond en alle geweldige plannen mochten worden opgeborgen. Volgend jaar beter? We tellen er nu al naar af!
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!