Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Editoriaal / Sombere tijden?

Geschreven door Kevin Kersemans op 06-01-2021

Durven we u ondanks alles toch nog veel rijplezier toe te wensen in 2021?

Edito Kevin Kersemans - AutoGids

Het is moeilijk om in dit eerste Vooraf van het nieuwe jaar het C-woord niet te gebruiken. Dat 2020 voor de meesten van ons niet bepaald bracht wat we ervan verwacht hadden, is wellicht het understatement van het jaar. De eerste lockdown heeft er zelfs voor gezorgd dat AutoGids voor het eerst in zijn meer dan 40-jarige geschiedenis enkele nummers heeft moeten opschorten. Jammer voor mensen die plots meer tijd hadden om hun favoriete autotijdschrift te lezen, maar natuurlijk maar een klein ongemak vergeleken met alle onheil die we het afgelopen jaar allemaal samen over ons heen kregen. En die – we blijven natuurlijk een autoblad – ook de autosector trof.

Wat mobiliteit betreft, was er echter wel iets positiefs aan de hele gezondheidscrisis: onder andere door de verplichting om zoveel mogelijk te telewerken hebben we met zijn allen veel minder in de file gestaan in 2020. We zouden voor het nieuwe jaar willen wensen dat die trend nog wat mag aanhouden, maar we vrezen ervoor. Zo zullen bestuurders met name rond het Antwerpse de komende tijd eventjes moeten doorbijten nu de werkzaamheden voor de Oosterweelverbinding echt op kruissnelheid komen. Nu spelen die zich nog voornamelijk op Linkeroever af, maar we houden ons hart vast voor 2022, wanneer ter hoogte van het Sportpaleis een tijdelijk stuk ring wordt aangelegd zodat het beruchte viaduct van Merksem kan worden afgebroken. 

De hoop is dat het fileleed na afloop van de ‘werf van de eeuw’ minder groot zal zijn… al rekenen de verantwoordelijken van het project daarvoor wel op een modal shift. En we vertellen u niets nieuws dat het openbaar vervoer een tandje zal moeten bijsteken om dat te bekomen, zeker nu mensen door de coronacrisis (verdorie, hebben we het C-woord toch gebruikt…) nog minder geneigd zijn om trein, tram of bus te nemen.

Ook in Brussel is het anno 2021 kommer en kwel voor de automobilist. Op de R0 werd de maximumsnelheid al verlaagd van 120 naar 100 km/u, volgend jaar komt er mogelijk een stadstol en sinds enkele dagen is de hele bebouwde kom binnen de ring op enkele uitzonderingen na zone 30 (zie verder in dit nummer). Tegelijk daalt buiten de bebouwde kom de maximaal toegelaten snelheid er van 90 naar 70 km/u. Met dat laatste volgt het hoofdstedelijk gewest het Vlaamse voorbeeld, maar omgekeerd zouden enkele Vlaamse parlementsleden dat van Brussel willen volgen, door in heel Vlaanderen 30 km/u de norm te maken in elke bebouwde kom…

Niks tegen verkeersveiligheid natuurlijk, maar het voelt toch een beetje aan alsof de goede en verantwoordelijke bestuurder soms gestraft wordt door enkele rotte appels. De egoïstische en/of karaktergestoorde individuen die gevaarlijke capriolen uithalen en onder invloed (al dan niet met een geldig rijbewijs) rondrijden, zullen zich net zomin iets aantrekken van die 30 als van die 50... En anderzijds zullen bijvoorbeeld dodehoekongevallen bij die lagere snelheid ook blijven gebeuren. Nee, het zijn sombere tijden voor de automobilist. Durven we u ondanks alles vanuit de hele AutoGids-redactie toch nog veel rijplezier toe te wensen in 2021? Uiteraard… maar hou het veilig!

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten