Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Editoriaal / Op de tast - Edito AD

Geschreven door Alain Devos op 30-11-2022

AutoGids-hoofdredacteur Alain Devos verkiest klassieke, makkelijk terug te vinden drukknoppen boven ergens in het infotainment verstopte functies.

Dat ik de Tonale echt wel geweldig ging vinden, zo riep de enthousiaste Stellantis-verantwoordelijke me nog na toen ik met de nieuwe SUV van Alfa Romeo wegreed. Mijn ‘werkwijze’ bij het afhalen van een testwagen is zowat altijd dezelfde. Ik wil nooit te lang voor de voordeur van de invoerder blijven staan – ik wil niet dat ze daar denken dat ik het gaspedaal niet vind. Dus zet ik altijd meteen mijn stoel én de achteruitkijkspiegels in de juiste positie en ik vertrek. Waarna ik dan wel zo snel mogelijk een parkeerplaatsje zoek, mijn telefoon connecteer en al wat eerste inspecties doe.

Het gebeurt niet vaak, maar voor de Tonale was mijn vrouw mee naar Brussel gereisd. Het was nog vroeg op de dag en de auto had blijkbaar buiten geslapen, want het interieur was bitterkoud. Vrouwlief ging dan ook op zoek naar de stoelverwarming, maar daar vond ze niet meteen een knopje voor. Je weet wel, dat zijn die alsmaar schaarser wordende ‘dingen’ van kunststof waarmee je iets aan (en uit) kunt zetten en in het geval van deze comfortfunctie ook nog vaak tussen twee of drie standen kunt kiezen.

Er staan nog behoorlijk wat van die knopjes in de Alfa Romeo, maar dus niet voor de stoelverwarming. De zoektocht werd dan ook verdergezet en even later succesvol afgerond via het aanraakscherm van het infotainmentsysteem, zij het niet zonder enige ergernis. Het kost gewoon te veel tijd om die verwarming te vinden, ze te activeren en ze met een opgewarmd achterwerk en dito rug later ook weer uit te zetten.

Het kost gewoon te veel tijd om het ‘aanraakpuntje’ voor de stoelverwarming te vinden.

Vaste lezers weten wel dat ik me daar al eens behoorlijk in kan opwinden: dat vervangen van fysieke knoppen door een vaak veel te klein en dan ook niet ‘op de tast’ te vinden aanraakpuntje op een scherm is nog nooit een stap vooruit gebleken inzake gebruiksgemak en nog minder inzake veiligheid. En dat is het zeker ook niet in deze Italiaan, waar de aanraakvlakken zelfs nog eens… extra klein en dus extra onhandig lijken te zijn.

Omdat ze bij Alfa op die manier geen al te groot scherm dienden te installeren, vermoeden we. Dat past namelijk niet zo goed in een auto die nog altijd in de eerste plaats sportief voor de dag wil komen. Toch wil ik nog mild zijn voor de verder best wel leuke Tonale. Voor enkele andere functies, zoals de airco, zijn er net onder het scherm namelijk wél nog klassieke knoppen, op een locatie en met een formaat waardoor je ze al na al anderhalve testdag kunt gebruiken zonder je ogen nog langer dan anderhalve seconde van de weg voor je te hoeven halen.

Zo hoort het ook, welke argumenten de verkopers ook mogen gebruiken om je te (proberen) overtuigen van de vooruitgang die aanraakschermen toch wel betekenen. Hij of zij zal je dan wellicht ook zeggen dat heel wat functies zich ook met de stem laten bedienen. Dat zou een geweldige progressie kunnen zijn, alleen slaagt de zich (waar eigenlijk?) in de auto verschuilende assistent er vooralsnog lang niet altijd in al je bevelen correct te interpreteren.

En nu komt het. Bij het blijkbaar tot inkeer gekomen Volkswagen hebben ze recent laten weten dat ze de zogenoemde aanraakgevoelige ‘prutsen’ op het stuurwiel van (onder meer?) de Golf weer gaan vervangen door echte knoppen. Wel, dát noem ik pas vooruitgang!

 

Senior Writer (freelance)

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten