We krijgen weleens het verwijt dat we te veel aandacht aan elektrische auto’s besteden. Met ons overzicht van alle al in België verkrijgbare Chinese merken hebben we blijkbaar ook minstens één lezer kwaad gemaakt met wat hij een “schandelijk promoverhaal” voor de auto’s uit dat Aziatische land noemde. Voor alle duidelijkheid, zo was dat dossier zeker niet bedoeld én zo was het ook niet opgevat. Maar goed, mijn voorgangers wisten ongetwijfeld al vanaf dag één van de inmiddels toch al behoorlijke lange geschiedenis van dit magazine dat je wellicht nooit voor iedereen goed kunt doen.
Nochtans proberen we dat eigenlijk wel voortdurend. Natuurlijk krijgen we al een tijdje geen AutoGids meer in de winkels en brievenbussen zonder op zijn minst een kleine tot zelfs middelgrote portie EV’s erin. Of we dat nu leuk vinden of niet, elektrische auto’s zijn een prioriteit voor zowat elke constructeur geworden. Meer nog, sommige spelers gaan straks niets anders meer aanbieden. Aangezien we als automagazine altijd op de eerste rij zitten, kunnen we daar natuurlijk niet naast kijken.
Aangezien we als automagazine altijd op de eerste rij zitten, kunnen we daar natuurlijk niet naast kijken.
Het lijkt in onze snel veranderende (auto)wereld al bijna prehistorie, maar tot voor enkele jaren lag er in minstens de helft van de door ons geteste auto’s nog een dieselmotor. Daarin bejubelden we vaak hun lage verbruik en hun hoge en voor een soepel rijgedrag zorgende koppel; vandaag word je daarentegen ook (en zelfs vooral) door autokenners bijna als een buitenaards wezen gezien als je ‘aankondigt’ nog voor een nieuwe dieselauto te willen kiezen.
Op koopintenties geven we bij AutoGids zelden commentaar, onze lezers informeren en waar het maar enigszins kan, adviseren doen we natuurlijk wel. Het gelukkig nog altijd wat ‘gekke’ Mazda heeft zowaar zelfs een volledig nieuwe zelfontbrander ontwikkeld, dan twijfelden wij natuurlijk geen halve minuut om daar meteen een Detailtest van te brengen. De op Europees niveau recent in het voordeel van de e-fuels beslechte politieke discussie boeit ons evengoed, vandaar ook een verhaal over hoe ze daar bij Porsche wél in geloven en dus ook in investeren. Terwijl we het in ons vorige nummer zelfs nog uitgebreid over waterstof hadden, met een heuse ‘praktijktest’ van de BMW iX5 Hydrogen.
Zie je wel, we doen dus toch voor zowat iedereen goed. We trokken zelfs nog eens naar het circuit (van Mettet) met een heuse hot hatch, de bijzonder plezante Honda Civic Type R. Nieuwe en oude autosport hebben we met een stand van zaken van de – sorry – elektrische Formule E en een terugblik op de legendarische Porsche 956, terwijl heden en verleden ook fraai fusioneren in de Maturo Stradale. Dat is een soort reïncarnatie van de geweldige Lancia Delta HF Integrale uit de hoogdagen van de Groep A-rallytijd, aangedreven door een tot 400 pk sterke… benzinemotor. Geef toe, ‘breder’ zal je een automagazine anno 2023 toch maar moeilijk krijgen. Punt gemaakt, denk ik dan.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!