Bij zijn debuut in 2020 maakte de Citroën C4 wat ophef met zijn lijnenspel. Naar aloude designtraditie van het Franse merk had het ietwat gedurfde koetswerkontwerp zijn fervente fans en zijn rabiate haters. Nu ging het stof snel liggen, zodat de C4 zijn loopbaan in alle luwte kon verderzetten. Citroën breidde het gamma nog wel uit met een wat langere, met een ander achterwerp gezegende X-variant. Maar die zou de gemoederen nooit beroeren.
Op de Mondial de l'Automobile, zoals het autosalon van Parijs officieel heet, komt Citroën met een facelift voor zowel de C4 als de C4 X op de proppen. En de designers hebben hun potlood geslepen, want de koetswerkmodificaties ogen alweer gewaagd. Het smoeltje krijgt heel andere koplampen, die er samen met het nieuwe Citroën-logo en de volledig herwerkte voorbumper voor zorgen dat de C4 en de C4 X een heel andere aanblik krijgen. Het silhouet oogt wat eenvoudiger, enkel de C4 krijgt ook aangepaste achterlichtblokken.
En binnenin?
Het interieur van de vernieuwde Citroën C4 herken je aan zijn nieuwe stuurwiel, dat voortaan getooid is met de jongste interpretatie van de dubbele chevrons. Om ook technologisch bij de tijd te blijven, frist de Franse constructeur ook de digitale omgeving een beetje op. De displays van de tellerpartij (7 inch) en het infotainment (10 inch) krijgen immers een upgrade. Ook het rijcomfort maakt een sprongetje, want de vulling van de Advanced Comfort Seats wordt 1,5 centimeter dikker.
En motorisch?
Technisch verandert er ook het een en het ander, toch wat het aanbod betreft. Van een dieselvariant is officieel geen sprake meer, de 130 pk sterke 1,2 liter-driecilinder op benzine staat wel pal. Die turbomotor vormt ook de basis van de nieuwe Hybrid 100 (enkel verkrijgbaar op de C4) en de gekende Hybrid 136 (verkrijgbaar op zowel de C4 als de C4 X). Natuurlijk kan de gefacelifte Citroën C4 ook bestellen als elektrische ë-C4.
De Citroën Ë-C4 50 kWh is 136 pk sterk en geraakt 360 kilometer ver op een batterijlading, de 54 kWh-variant zet daar 156 pk en 420 kilometer tegenover. DC-snelladen kan aan maximum 100 kW, zodat een halfuurtje volstaat om de accucapaciteit weer op 80% te brengen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!