Iedereen die ooit een elektrische auto heeft willen opladen, weet dat het geen sinecure is om te betalen. Toch niet bij een openbare terminal, waar de bankkaart zelden werkt en je over verschillende betaalpasjes moet beschikken om zeker te zijn dat je stroom kan tanken. De EV-rijder die vaak op de baan is, heeft doorgaans verschillende abonnementen op zak en hanteert verschillende apps in zijn zoektocht naar operationele laadstations. En die situatie is niet naar de zin van Tarak Mehta, hoofd van de Zwitserse multinational ABB. Die zijn gespecialiseerd in energietechnologie en in de automatisering ervan, maar kennen we vooral als leverencier van de snelladers voor het Ionity-netwerk. Mehta pleit voor een verregaande uniformisering.
In de knoop
De klassieke creditkaart blijft de meest logische oplossing, maar wordt vaak geweigerd wegens de privacy rond de gebruikersgegevens. Maar dat wil niet zeggen dat er niet dringend werk gemaakt moet worden van een uniform betaalsysteem. Daar pleit Tarak Mehta ook voor, na een Europese standaard voor de stekkers en de terminals, ook eentje voor het betalen. "Convergentie zou heel snel kunnen gebeuren als er een overeengekomen model voor het delen van gegevens zou zijn, omdat veel van de gegevens die met het opladen van EV worden geleverd, een heleboel waarde kunnen hebben," aldus Mehta.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!