Over enkele weken, in juli, lanceert Audi officieel zijn compacte cross-over Q2 in Europa. Een ‘veroveringsmodel’, dat duidelijk bedoeld is om nieuwe klanten naar de showrooms van het merk met de vier ringen te trekken. Maar riskeert deze nieuwkomer die tussen twee segmenten valt de verkoop niet te kannibaliseren van de A3? Of van de A1 Sportback? Dat risico is reëel, erkent Audi. De Q2 is breder maar ook korter dan een A3 Sportback. De verantwoordelijken van Audi antwoorden op deze vraag dat de komst van de Q2 voor een nieuwe dynamiek en jongere en interessante klanten zorgt, in plaats een simpele verschuiving van de huidige klanten naar het nieuwe model.
40% nieuwe klanten
Volgens de eerste cijfers van Audi, lijken de voorspellingen van het Duitse merk uit te komen. Iets meer dan 40 procent van de potentiële klanten die al interesse toonden in de Q2, heeft momenteel nog geen Audi. De Duitse constructeur hoopt dat deze nieuwe klanten later trouw blijven aan het merk. Wordt de Q2 een overweldigend succes, dan duikt een nieuwe vraag op: wat met de productiecapaciteit?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!