Op slechts een paar uur tijd ging het nieuws de hele wereld rond: een voetgangster die werd aangereden door een autonome auto van de Uber-vloot is in het ziekenhuis aan haar verwondingen bezweken. De particuliere rittendienst kondigde onmiddellijk na het ongeval aan zijn testwerk op de openbare werk tijdelijk te staken. Ook Toyota kiest voor deze “voorzorgsmaatregel” en benadrukt wat voor een grote emotionele impact het tragische nieuws heeft gehad op de teams. De Japanse reus wil daarmee echter niet de hele technologie in vraag stellen en zegt: “We kunnen niet speculeren over de oorzaak van het ongeval of de gevolgen ervan voor de toekomst van het autonoom rijden”. Dat schrijft het in een persbericht van zijn Amerikaanse tak Toyota Research Institute, dat belast is met de ontwikkeling van autonome rijtechnologie. BMW van zijn kant gaf al commentaar via zijn directielid Klaus Fröhlich: “Dit betreurenswaardige ongeval verandert niets aan onze plannen voor autonoom rijden”. Maar CEO Harald Krüger voegde wel toe: “Veiligheid blijft voor ons een absolute prioriteit”.
Is de maatschappij klaar?
De al bestaande controverse rond de ontwikkeling van de autonome auto lijkt nu een kookpunt te bereiken in dit “eerste” tragische ongeval dat de technologie in vraag doet stellen. Hoe sterk zo’n systeem ook wordt ontwikkeld en verfijnd, het zal nooit alle risico’s kunnen uitsluiten. Er zullen altijd fysieke beperkingen bestaan op de remmen of de uitwijkmogelijkheden in bepaalde specifieke omstandigheden. Helaas worden alle dagen voetgangers omvergemaaid door “echte” bestuurders. Is de maatschappij klaar om te aanvaarden dat ook machines in de toekomst fouten kunnen maken?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!