Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Autosector: kalmte voor een nieuwe storm?

Geschreven door Jean-François Christiaens op 21-04-2017

De autosector kan opnieuw glimlachen. Maar in de komende maanden zouden heel wat onweerswolken het plaatje weer kunnen vergallen, met protectionisme en uitstootnormen als belangrijkste stoorzenders…

Na jaren van crisis is de Europese autosector terug op kruissnelheid. In 2016 zijn er bij ons meer dan 14,6 miljoen nieuwe auto’s ingeschreven en dat is even veel als voor de financiële crisis van 2008 zo zwaar op de cijfers had ingehakt. Ook in de Verenigde Staten lijken de problemen vergeten. Het afgelopen jaar haalden de VS zelfs een nieuw record met 17,55 miljoen auto’s. Ondanks een lichte vertraging blijft China de grootste automarkt ter wereld, en met grote voorsprong: de verschillende spelers uit de autosector wisten er vorig jaar bijna… 25 miljoen eenheden te slijten. Autoconstructeurs en hun toeleveranciers incasseren op dit moment dus mooie winsten. Maar hoe lang zal deze aangename periode aanhouden?

Protectionisme…

Niet lang, zo waarschuwen heel wat specialisten, als de protectionistische maatregelen worden doorgezet die al door verschillende regeringen zijn aangekondigd. De beloofde ingrepen van Donald Trump, de verdedigers van een ‘harde’ Brexit met nieuwe douanebeperkingen en zelfs bepaalde Franse presidentskandidaten zullen een nefaste impact hebben op de auto-industrie. Onlangs luidde Carlos Ghosn al de alarmbel: “als er wordt gesproken over meer protectionisme, dan is dat catastrofaal voor autobouwers, want heel het productieproces hangt af van open grenzen. Gemiddeld bestaat een auto uit 3.000 onderdelen die van overal in de wereld komen”. Volgens een studie van het Europese bureau Roland Berger zou het terug opwerpen van douanebeperkingen in de Verenigde Staten zoals Donald Trump dat wil doen de gemiddelde prijs van een auto in Amerika met 1.300 tot 2.000 dollar doen stijgen.

…en uiteenlopende normen

Een andere onzekere factor hangt momenteel ook boven de auto-industrie: de wens van de regering-Trump om de verbruiksdoelstellingen voor 2025 te schrappen zoals die zijn geformuleerd door Barack Obama. Vandaag werken alle werelddelen samen om geleidelijk de normen te verstrengen en de uitstoot te beperken. “Als de regelgeving te sterk verschilt (…) zal dit de middelen voor wetenschappelijk onderzoek teveel verspreiden”, zo waarschuwde Carlos Tavares, de CEO van de PSA-groep, in de zijlijn van het salon van Shanghai. “Op ecologisch vlak denk ik niet dat dit de juiste richting is, maar als de plannen worden bevestigd, zullen we daar rekening mee moeten houden”, zo voegde hij nog toe.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten