Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Balans en nieuwe strategie van de Volkswagen-groep

Geschreven door Olivier Duquesne op 23-03-2017

Ondanks Dieselgate heeft Volkswagen een recordomzet geboekt. Het merk Volkswagen heeft wat te lijden onder het schandaal, maar de groep kan terugvallen op Porsche, dat de wind in de zeilen heeft.

De Volkswagen-groep blijft ’s werelds grootste autobouwer. De Duitse constructeur heeft een omzet geboekt van 217,3 miljard euro, 4 miljard meer dan voorzien. Ondanks het Dieselgate-schandaal en de gerechtelijke vervolgingen verkoopt het nog steeds auto’s. Natuurlijk heeft het merk Volkswagen te lijden onder de “slechte” publiciteit rond zijn sjoemelmotoren, met een daling van de verkoopcijfers van 2 procent. Ook Audi, dat lichtjes groeit, heeft het hoofd moeten buigen na Dieselgate. Maar andere merken redden de groep.

Zuffenhausen en Mlada Boleslav

Matthias Müller, algemeen directeur van Volkswagen, mag in elk geval Porsche en Skoda bedanken. De sportwagenbouwer verkoopt steeds meer auto’s, vooral dankzij zijn SUV’s. Zo werden in 2016 liefst 237.778 Porsches verkocht, met bovendien een interessante winstmarge: gemiddeld 16.000 euro per auto, tegenover 5.000 à 6.000 voor BMW en Mercedes. Op die manier kon Porsche 3,9 miljard aan winst binnenrijven. Ook bij Skoda is het feest, onder meer dankzij de Kodiaq. Het Tsjechische merk noteerde een operationele marge van 8,7 procent. Hetzelfde gaat op voor het Catalaanse Seat. Het Spaanse merk komt terug fris en winstgevend voor de dag dankzij de Ateca, alweer een SUV.

Bocht voor de toekomst

Dieselgate heeft Volkswagen in elk geval gedwongen om zichzelf in vraag te stellen. De groep heeft zich grondig hervormd, en niet alleen door een stoelendans onder zijn kaderleden. Het merk richt zich duidelijk op een elektrische omslag voor zijn gamma. Müller wil het huis uit Wolfsburg zelfs omvormen tot “technologisch leider van Europa in 2025”. De strategie van de groep omvat verder ook een samenwerking Indië met de groep Tata en de ontwikkeling van goedkope elektrische auto’s voor China met JAC. Zonder zijn mobiliteitsdienst Moia te vergeten.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten