Zou het zijn om een grote ontslaggolf stilletjes voor te bereiden? In elk geval heeft Elmar Degenhart, de voorzitter van de Continental-groep, in de Duitse pers aangehaald dat heel wat jobs verloren zouden kunnen gaan door de opkomst van de elektrische auto. Hij zegt: “omdat de toegevoegde waarde bij de productie van een elektrische auto lager is dan die van conventionele voertuigen, lopen heel wat banen in de productie het gevaar te worden geschrapt”. Continental is goed geplaatst om zo’n dingen te weten: de groep, die vooral gekend is om zijn banden, is ook toeleverancier aan de auto-industrie, zowel in de tak met verbrandingsmotoren als in de elektrische sector.
Minstens 30.000
Het enige geruststellende vooruitzicht: hoewel de productie van elektromotoren minder manuren vergt, schept de uitstootloze auto wel meer banen in de elektronica en de informatica. Maar, zo voegt de voorzitter van Continental toe, “het is nog onmogelijk om te weten of die nieuwe jobs als gevolg van de opkomst van de elektrische auto talrijker zullen zijn dan het aantal werkplekken dat verloren gaat”. Tegelijk sust hij wel door de zeggen dat deze overgang geleidelijk zal gebeuren en dat de industrie de tijd zou moeten hebben om zich aan te passen zonder massaal mensen te moeten ontslaan… al geeft hij tegelijk wel aan dat binnen Continental zo’n 30.000 tot 218.000 mensen exclusief werken in de productie van verbrandingsmotoren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!