Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / BMW en Apple wijzigen toekomstplannen

Geschreven door Felix Bouland op 12-09-2016

Hoewel beide merken niets met elkaar te maken hebben, stellen Apple en BMW tegelijkertijd hun respectievelijke projecten voor de toekomst in vraag. Enerzijds wil BMW een punt zetten achter de elektrische aandrijving, terwijl Apple het project van de zelfrijdende auto opbergt.

Het nieuws kwam vorige vrijdag aan onze oren, alsof beide merken overlegd hadden over de bekendmaking ervan – terwijl ze voor het overige helemaal niets met elkaar te maken hebben. In München is er een interne oorlog aan de gang tussen de verschillende directeurs met betrekking tot de elektrische auto. Volgens hen is het merk i niet rendabel genoeg. Terwijl bij Apple het iCar-project opgeborgen wordt.

Interne oorlog

Bij BMW verzetten de directeurs zich tegen de elektrische visie van het merk en bijgevolg het merk i, dat de i3 en de i8 omvat. Het project, dat het geesteskind is van de voormalige baas van het Beierse huis, is volgens het directiecomité van het merk niet lucratief genoeg. Het project, dat al drie miljard euro gekost heeft, brengt maar matige cijfers voort, meer bepaald omdat de i3 niet aan de verwachtingen voldoet. Het project van de grote berline i5 werd zelfs volledig opgeborgen. Bepaalde bronnen laten verstaan dat enkel nog productiemodellen van een elektrische aandrijving voorzien kunnen worden en niet de specifieke modellen gemaakt van dure materialen, zoals koolstof. BMW zou dus zijn strategie kunnen wijzigen waardoor er 'groene' varianten van de 3-Reeks, de X4 en Mini in de toekomst op de markt zouden kunnen komen. Om hun ontevredenheid te tonen weigeren bepaalde directeurs zelfs naar het salon van Parijs te komen. Enkel Ian Robertson, de commercieel directeur, zal het merk er vertegenwoordigen.

Lokmiddel?  

In Cupertino heeft Apple het einde van zijn iCar-project aangekondigd – waardoor het project dat intern Titan genaamd werd stopgezet wordt –, met het ontslag van een tiental medewerkers tot gevolg. De vraag rijst echter of Apple echt de bedoeling had om zich in de autosector te lanceren of ging het enkel om een lokmiddel waarmee het merk zijn capaciteiten kon aantonen om grote autogroepen naar zijn producten te lokken? Uiteraard zal niemand die vraag beantwoorden, maar het merk heeft aangekondigd dat het zich voortaan op boordtechnologieën gaat concentreren, die het aan automerken zou kunnen leveren.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten