De Franse groep Bolloré stopt officieel met de verkoop van zijn elektrische auto’s voor particulieren. Hun modellen, die oorspronkelijk zijn ontwikkeld voor autodeelprojecten zoals de dienst Autolib’ in Parijs, weten maar weinig mensen te bekoren… Vorig jaar wist Bolloré iets minder dan duizend particuliere klanten te verleiden, maar dit jaar zijn de cijfers helemaal ingestort. Sinds begin 2017 zou de Franse groep slechts… 12 auto’s hebben verkocht, terwijl de markt van de elektrische auto’s in zijn geheel toch lijkt aan te trekken. Ter vergelijking: sinds januari heeft Renault meer dan 5.000 Zoé’s verkocht in Frankrijk.
Competitie
“Toen we met het project begonnen, waren we bijna alleen. Vandaag bouwen bijna alle merken elektrische modellen en we kunnen niet wedijveren met de grote constructeurs”. Dat zijn de woorden van de CEO van de groep, Vincent Bolloré, om zijn beslissing te verklaren. De technologie van de ‘warme batterij’ van de Bolloré-groep past weliswaar bij een autodeelproject omdat de voertuigen permanent aan de stekker hangen wanneer ze niet worden gebruikt, maar voor een particuliere gebruiker vormen ze een stevige beperking. Deze lithium-polymeeraccu loopt namelijk erg snel leeg wanneer de auto geparkeerd is omdat ze haar interne temperatuur hoog moet houden. Toch stopt Bolloré niet helemaal met de productie van elektrische auto’s. De groep gaat zijn activiteiten concentreren op autodeeldiensten. Nu rest enkel nog de vraag of Citroën zijn e-Méhari nog lang in de catalogus zal houden, want dat is uiteindelijk een Bolloré Blue Summer met een ander merklogo.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!