55 jaar na te verdwijnen in Duitsland, is het merk Borgward teruggekeerd naar de voorgrond van de autosector. Het is het Chinese Foton (divisie van BAIC) die in Borgward investeerde met de ambitie om er een premium merk van de maken, met als startpunt China. Met de lancering van de SUV BX7 was er direct sprake van succes, aangezien er 44.000 exemplaren werden verkocht in 2017. Behalve dat de groei niet bleef duren, en dat de verkoop in 2018 met 23,3% is gedaald. Resultaat: een geschat verlies van 208 miljoen euro (tegenover 35 miljoen het jaar voordien). En dat ondanks de kapitaalverhoging van 500 miljoen euro van juli vorig jaar, die niets heeft gedaan.
De fakkel doorgeven
Het was genoeg om Foton de handdoek in de ring te laten gooien en zich weer te concentreren op de professionele en industriële voertuigen, zijn specialiteit. Aanvankelijk zal 67% van het kapitaal van Borgward gedeeltelijk worden verkocht aan CAR Inc., een ander Chinees bedrijf dat gespecialiseerd is in autoverhuur. CAR zou voor 51% van het kapitaal investeren. Deze wissel zal waarschijnlijk geen invloed hebben op de wil van Borgward om te investeren in elektrische en plug-in hybride modellen, een type auto die meer en meer verplicht zal worden in China. Evenzo zouden de plannen niet moeten veranderen om Borgward naar Europa of de rest van de wereld te brengen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!