Sinds enkele maanden wordt er veel gesproken over Google, Apple en andere internet-technologiebedrijven. Zij willen zich namelijk in de autosector mengen, omdat software het er steeds meer voor het zeggen heeft. Dat perspectief lijkt Carlos Ghosn echter niet af te schrikken.
Toeleveranciers
De CEO van Renault-Nissan heeft namelijk in het kader van het salon van New York verklaard dat het grotendeel van de angst die samengaat met de komst van internet-technologiebedrijven, te maken heeft met het feit dat het dagelijkse leven en de mobiliteit op technologisch vlak zeer snel evolueren. Hij voegde daaraan toe dat Apple of Google zich niet als autobouwers zouden willen profileren. Volgens de CEO verkiezen ze "toeleveranciers te blijven, want de winstmarges in de autosector zouden te klein zijn voor hen". Ghosn zegt dat er van hen geen concurrentie gevreesd moet worden, want anders zouden ze zich er al lang aan gewaagd hebben.
Drie uitdagingen
Ghosn profiteerde ervan om drie uitdagingen aan te geven waaraan volgens hem de autosector de komende jaren het hoofd moet bieden, namelijk "elektrificatie, de zelfrijdende auto en connectiviteit. En net op die specifieke punten zal onze industrie zijn evolutie moeten baseren", verklaarde hij. Ghosn blijft evenwel vertrouwen hebben. Zo gaf hij aan dat "we in plaats van schrik te hebben voor nieuwe technologieën en internet-technologiebedrijven, we ze moet omarmen. En ik zie er een nieuwe en gezonde concurrentie voor onze sector. We kunnen nog veel leren van die internetgiganten."
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!