China werd gezien als het boegbeeld van de elektrische auto. Een situatie die hoofdzakelijk was gelinkt aan een politiek van subsidies en aanschafpremies om de burgers aan te moedigen om te gaan stekkeren en om de constructeurs te helpen om ZEV's te ontwikkelen voor export. Maar sinds het eind van de zomer toont de markt een sterke vertraging.
Meer voor kleintjes
De inschrijvingen van nieuwe elektrische auto's zijn gedaald met 33% in september en 46% in oktober. De voornaamste reden komt door een verandering van de regels om een premie te krijgen voor de aanschaf van een elektrische wagen. Om er nu van te kunnen genieten, moet de wagen minstens 250 km autonomie hebben. Maar tot nu toe kwam het gros van de verkopen van kleine stadswagentjes met weinig vermogen en zo'n 100 km autonomie. Niet erg praktisch buiten de stad, maar wel zeer goedkoop dankzij de fiscale voordelen.
Gezinswagens
Het valt nog te bezien of de markt weer zal groeien met subsidies die nu voorbehouden zijn voor de meer polyvalente modellen. Daar is geen garantie op, want de meer luxueuze elektrische wagens met een 'grote' autonomie hebben ook hun premies zien dalen. De Chinese overheid toont in elk geval haar wens om de markt te oriënteren naar elektrische gezinswagens, in afwachting van de overstap naar waterstof, het nieuwe doel van China.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!