Op dinsdag 23 augustus slaat het nieuws van het Britse economische dagblad Financial Times in als een bom. Hoofdrolspeler is de commissie-Royal, die de uitstoot van voertuigen in Frankrijk moet controleren en die werd opgericht tijdens de storm rond de sjoemelsoftwareaffaire van Volkswagen. In de economische krant getuigen namelijk drie leden van de commissie, bijgestaan door de organisatie France Nature Environnement. Ze betreuren dat in het eindrapport bepaalde elementen ontbreken, ondanks de conclusie dat “onmogelijk een definitieve uitspraak kan worden gedaan over de aan- of afwezigheid van sjoemelsoftware in de geteste voertuigen.” Sindsdien worden de aantijgingen in het artikel kort maar duidelijk ontkend door het ministerie van Milieu en een zekere constructeur.
Weglatingen
De anonieme getuigen in de Financial Times ergeren zich er met name aan dat sommige elementen van de Direction de la Répression des Fraudes (DGCCRF) zijn weggelaten in het eindrapport en dat de uitgeschreven verhoren van de afgevaardigden van de constructeurs “leemtes” vertonen. Volgens het Britse dagblad, dat overigens geen namen van constructeurs vermeldt, moet er dus een en ander verbloemd zijn. France Nature Environnement schakelde echter meteen nog een versnelling hoger en hekelde de 'aanpassingen' aan het uitlaatgaszuiveringssysteem van de Captur. De inbreuken zouden zich trouwens niet alleen voordoen bij Renault, waarvan de Franse overheid voor 20% eigenaar is.
Formele ontkenning
Het ministerie van Milieu, mandataris van het rapport, ontkent uitdrukkelijk dat er sprake is van weglatingen. De informatie van de Financial Times wordt resoluut van tafel geveegd. De Franse overheid wijst er nog eens op dat Frankrijk na het Volkswagen-schandaal “het enige land was dat een onafhankelijke commissie installeerde om alle merken op de Franse markt te testen.” En dat een onderzoek startte naar “elke vastgestelde afwijking” bij 86 geteste voertuigen.
Ook Renault ontkent
Het impliciet geciteerde Renault beweert zich niet schuldig te hebben gemaakt aan fraude en het gebruik van sjoemelsoftware. De terugroeping van 15.000 wagens eind 2015 wegens een 'afstellingsfout' wekte overigens wel argwaan. De autobouwer bevestigt echter nogmaals dat:
- de voertuigen van de groep Renault voldoen aan de geldende wetten en normen.
- de voertuigen van de groep Renault niet uitgerust zijn met sjoemelsoftware of een getrukeerd uitlaatgaszuiveringssysteem.
- de groep Renault de overheid en de onafhankelijke Franse onderzoekscommissie (net als in andere landen waar onderzoeken plaatsvonden) alle technische toelichtingen en informatie heeft verschaft.
Waarvan akte…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!