Alle autofabrieken binnen een quarantaine- of lockdownzone wereldwijd zijn gedwongen hun productielijnen te sluiten. Hetzelfde geldt voor hun leveranciers. Er zijn nog maar een paar sites die, soms op een lager tempo, draaien in de enkele veilige zones in Scandinavië en Zuid-Amerika. In Noord-Amerika, waar Covid-19 schade begint aan te richten, wordt de infrastructuur stilgelegd in de VS, Canada en Mexico. Dat treft constructeurs als Ford, General Motors, FCA (Fiat Chrysler), Honda, Nissan, ... Ook in Zuid-Afrika en in de Maghreb gaan fabrieken dicht.
Impact
Al deze productiestoringen zullen uiteraard een economische impact hebben in een sector die al in onzekerheid verkeert onder druk van de autoriteiten qua vervuilende emissies. De aandelen van vrijwel alle constructeurs staan in verschillende mate het rood sinds het begin van de coronacrisis. En de ineenstorting van de olieprijzen zorgt ook niet voor enig optimisme.
Competitie
De autoraces worden ook geraakt door heel wat annuleringen. Sommige races worden uitgesteld, zoals de 24 uur van Le Mans die verplaatst wordt naar net voor de herfst op 19 en 20 september. De kalender van de F1 ziet er ook helemaal anders uit met de annulering van de GP van Australië en het uitstel van die van Bahrein, China, Vietnam en nu ook die van Nederland, Spanje en Monaco. De traditionele zomerstop is een lentestop geworden van 21 dagen, terwijl het seizoen nu ten vroegste in juni van start gaat. Ook in de WRC verstoort Covid-19 het kampioenschap. De rally van Mexico is ingekort en die van Argentinië in april is geannuleerd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!