Er was sprake van een versoepeling van de restricties in Wuhan na de epidemie van het coronavirus Covid-19. De situatie is echter herzien en de autoriteiten houden de draconische maatregelen die sinds 23 januari zijn opgelegd vol, dus ook de stopzetting van de auto-industrie in de regio. Zo heeft Honda bevestigd dat zijn fabriek gesloten blijft tot 11 maart. Nissan is ook verplicht zijn fabrieken in Xianyang – provincie Hubei – en Zhengzhou – aangrenzende provincie Henan – te sluiten. Die van Xianyang blijft op bevel van de lokale autoriteiten dicht tot ten vroegste 10 maart. De hele industrie ligt zowat stil in en rond Wuhan. Dat raakt vooral DongFeng, partner van heel wat westerse constructeurs, waaronder Renault.
Geen stukken meer
De verschillende tijdelijke sluitingen en opschortingen van activiteiten als gevolg van de ademhalingsziekte raken de industrie in zijn geheel, aangezien heel wat onderdelen worden gemaakt in China, en dus in Wuhan als industriële centrum van de Chinese auto-industrie. Audi zegt dat de productiestop in Vorst niet gelinkt is aan het coronavirus, maar bij Fiat-Chrysler geeft men toe dat de Kragujevac-fabriek in Servië toeleveringsproblemen heeft door de Chinese sluitingen. Daardoor is de productie van de Fiat 500 L stopgezet. De constructeur werkt aan een nieuwe leveringsbron om de productielijnen te herstarten.
In Italië
Het verschijnen van het virus ten zuiden van Milaan, waar de oorsprong van patiënt 0 mysterieus blijft en de quarantaine van 11 Italiaanse steden (Codogno, Casapusterlengo, Castiglione d’Adda, Maleo, Fombio, Bertonico, Castelgerundo, Somaglia, San Fiorano, Terranova dei Passerini en Vo Euganeo) baart de Italiaanse auto-industrie zorgen. Ook al heeft Fiat geen fabriek in die regio’s verbiedt het de toegang tot al zijn Europese locaties voor elke persoon die in de quarantainezone in Italië is geweest. Hetzelfde geldt voor iedereen die minder dan 15 dagen geleden in China of Azië is geweest.
Het bureau van Italdesign-Giugiaro, eigendom van de Volkswagen-groep, heeft van zijn kant zijn twee vestigingen en zijn hoofdkantoor in Turijn moeten sluiten na de ontdekking van een besmetting met het virus onder zijn personeel. Tenslotte zijn Ferrari en Lamborghini gevestigd in Emilia-Romagna, grenzend aan Lombardije en Venetië, de meest getroffen regio’s. Deze twee provincies zijn sterk geïndustrialiseerd met een risico op economische problemen als de ziekte zich buiten de quarantainezone zou verspreiden.
Zuid-Korea en Iran
Nog twee landen met een grote auto-industrie worden ook hard geraakt door het coronavirus: Zuid-Korea en Iran. Japan bevindt zich ook in een ongemakkelijke positie, met stopgezette of vertraagde fabrieken door gebrek aan aanbod en vooral met vastgestelde infecties. Bovendien bedreigt het Covid-19 zelfs de Olympische Spelen van deze zomer! Dit alles stelt de wereldeconomie niet gerust. De beurzen zijn quasi tegelijk gezakt. Daimler (Mercedes-Benz) spreekt over de “bedreiging” voor de Aziatische en globale economie door het coronavirus. De auto-industrie, en dan met name die in Europa, had geen verzwakte economie nodig na de CO2-quota’s…
Zwaard van Damocles boven het salon van Genève
De Grote Prijs F1 van China en het salon van Peking zijn al uitgesteld, maar dat zou tot een annulering kunnen leiden. Het salon van Genève blijft wel doorgaan. Toen het virus in Azië bleef, wilden de organisatoren geruststellend zijn. Ze vertelden dat de gangen en stands gedesinfecteerd zouden worden en dat er maatregelen genomen zouden worden om de veiligheid van de exposanten en de bezoekers te garanderen. Maar met de nieuwe uitbraak in het noorden van Italië, niet zo ver van de Zwitserse grens, zou ook het Geneefse evenement kunnen bedreigen als de situatie niet onder controle blijft. Dat zou de autoriteiten in de buurlanden zoals Zwitserland, maar ook Oostenrijk, Frankrijk en Slovenië kunnen dwingen om strikte maatregelen te nemen, vooral een reisbeperking. Een mogelijk problematische situatie voor het salon van Genève.
Heropeningen
Toch hebben sommige fabrieken hun productie kunnen herstarten in China. Toyota is van plan zijn Chinese fabrieken buiten de meest getroffen provincies vertraagd op te starten. Hetzelfde voor Tesla, dat zijn fabriek in Shanghai ai heeft kunnen heropenen op 10 februari. Daimler spreekt over de hervatting van de activiteiten in zijn fabriek in Peking, die het voor 50% deelt met Beijing Automotive Industry Holding.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!