Ferdinand Duddenhöffer, directeur van het auto-onderzoekscentrum CAR aan de Universiteit van Duisburg (Duitsland), heeft samen met zijn teams de financiële overzichten doorgepluisd van de autoconstructeurs voor de eerste helft van 2020. Hun doel was om de impact te meten van de gezondheidscrisis op de financiën van de groep en merken in verhouding tot het aantal verkochte auto's en de geregistreerde inkomsten. Het zwaarst geraakte merk door de maatregelen om de pandemie van Covid-19 tegen te gaan is Bentley. Het CAR-centrum concludeerde dan het Britse merk 19.800 euro heeft verloren... per verkochte auto! Andere merken zullen ook hun werkwijze moeten aanpassen om het tij van de verlies-winstverhouding per auto te doen keren. Zo verloor Seat 1.376 euro per auto, BMW 1.135 en Ford deed het niet veel beter met 1.088 euro per verkochte auto. Aan de staart van de flop 5 staat Mercedes, met gemiddeld 599 euro verlies per verkocht model.
Zij die overeind bleven
Voor de andere constructeurs laat deze periode daarentegen zien dat ze goede keuzes hebben gemaakt. Hun winstgevendheid is genoeg om ook met de lage verkoopscijfers winst te genereren per verkochte auto (of toch gemiddeld). De kampioen op dat vlak is Porsche, met maar liefst 9.853 euro per verkochte auto! Op de tweede plaats haalt Tesla de kastanjes uit het vuur met een winstmarge van 2.890 euro per auto. Deze twee leiders worden op flinke afstand gevolgd door de andere algemene constructeurs. General Motors staat op plek 3 met een rendement van 780 euro per exemplaar. Daarna staat Skoda (748 euro), de PSA-groep (707 euro) en Toyota (533 euro).
Covid19-Krise: Bilderbuchgewinne bei #PORSCHE und #TESLA. Ungewohnt hohe #Verluste bei #BMW. #Autoindustrie ---- https://t.co/Tuv8AiddSi https://t.co/qUeyihZytp pic.twitter.com/aDNSOXkbpC
— Ferdinand Dudenhöffer (@DudenhofferAUTO) August 16, 2020
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!