Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Diesel: nog maar 9 procent van de markt in 2030 (zegt studie)

Geschreven door David Leclercq op 04-07-2016

Volgens een studie van consultancybureau AlixPartners vertegenwoordigt de diesel nog maar 9 procent van de Europese markt van nieuwe auto’s in 2030, tegenover circa 50 procent vandaag. De hybrides en benzines blijven de volgende jaren marktaandeel afsnoepen van de diesels.

Hybrides populairder

Stefano Averso, CEO van AlixPartners, verklaarde dat “elektrificatie (van de motoren) moet plaatsvinden in Europa om te beantwoorden aan de steeds strengere uitstootnormen. De diesel zal een zware tol betalen. Dat wordt een enorme uitdaging voor de autobouwers en de toeleveranciers.”

Daling vanaf 2022

AlixPartners verwacht dat tegen 2022 het aantal fabrieken dat modellen bouwt met diesel- en benzinemotoren (alleen met verbrandingsmotoren dus) zal dalen van 62 vorig jaar naar 55. Tegelijk zou het aantal sites dat 100 procent elektrische modellen en hybrides bouwt, stijgen van 26 nu naar 40 in 2022. De financiële implicaties van deze industriële aanpassing zijn volgens AlixPartners “significant maar niet onmogelijk”.

Verdwijning van diesel

AlixPartners denkt dat de uitstootnormen, die steeds strenger worden, de diesel minder concurrentieel zullen maken. Het wordt namelijk steeds duurder om dieselmotoren minder te laten uitstoten. En het is de klant die hiervoor de rekening betaalt. De rentabiliteitsgrens van dit type brandstof zou verhogen tot meer dan 30.000 km/jaar. Elektrische en hybride wagens zouden daarentegen steeds minder kosten omdat hun technologie (vooral de batterijen) de volgende jaren minder gaat kosten.  Ook zouden de prestaties verbeteren. “Elektrische wagens zullen dan gehomologeerd zijn voor een theoretische autonomie van 500 km en met een laadbeurt zul je effectief 300 km halen, genoeg om bij de meeste klanten de range anxiety weg te nemen”, volgens AlixPartners.

En het laadnetwerk?

AlixPartners steekt niet weg dat de elektrische en hybride auto’s ook moeilijkheden zullen ondervinden. Hoewel veel constructeurs zich inspannen voor elektrische voertuigen in Europa, zijn hun inspanningen waardeloos zonder de ontwikkeling van de infrastructuur. Wellicht is dat de grote uitdaging voor de elektrificatie.

Geschat percentage per aandrijving in 2030:

28%: Hybrides met benzine 
25%: Benzine
20%: 100% elektrisch
18%: Herlaadbare hybrides met benzine 
9%: Diesel

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten