De Duitse overheidsdienst verantwoordelijk voor het transport KBA vraagt dat de laatste TDI-rijders met een sjoemeldiesel hun auto laten updaten, want anders wordt hun vierwieler uit het verkeer genomen.
Niet om te lachen
De KBA rechtvaardigt deze harde aanpak door te benadrukken dat de eigenaars ruimschoots de tijd hebben gehad om hun auto te laten aanpassen – op kosten van Volkswagen, trouwens. 95 procent van de 2,46 miljoen auto’s met een vervalst uitlaatsysteem in Duitsland is al aangepakt, en van de overige 5 procent heeft 0,6 procent al een afspraak, na een hele reeks vervallen deadlines.
Prestatieverlies
Eigenaars van een product van de VW-groep dat de update al wel heeft ondergaan, klagen over een voelbaar verlies aan koppel en vermogen (tot 10 procent in sommige motoren). Maar gezien de laatste officiële dreigementen zullen ook de grootste koppigaards geen andere keuze meer hebben dan hun diesel te laten ‘wurgen’.
Geen alternatief
Terwijl de Verenigde Staten VW hebben gedwongen om zijn getroffen klanten volledig te vergoeden, heeft Europa helemaal niets in die richting ondernomen. De groep moest alleen de sjoemelsoftware uitschakelen en maken dat de auto’s aan de voor hen geldende normen voldoen. Eigenaars hebben geen andere keuze dan te aanvaarden dat hun auto minder pit heeft…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!