Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Dieseltop in Duitsland: de resultaten

Geschreven door David Leclercq op 02-08-2017

Vandaag is in Duitsland een conferentie gehouden over de toekomst van de dieselmotor. Als gevolg daarvan zullen bij onze Oosterburen meer dan 5 miljoen auto’s worden teruggeroepen om hun NOx-uitstoot met 25 tot 30 procent te verminderen.

De autosector lijkt de laatste maanden steeds meer op de inhoud van een roddelblad: allerlei schandalen, plotwendingen, bedrog, complotten en dergelijke meer. Dat is toch de indruk die blijft hangen wanneer je de zaken een beetje volgt. Ook vandaag is het weer prijs: net nu België een nieuwe federale autofiscaliteit aankondigt en Wallonië tegen 2030 de diesel wil verbieden, heeft Duitsland alle spelers uit de sector samengeroepen om de toekomst van de diesel te bespreken.

Gigantische terugroepactie

Aan het eind van de topontmoeting meldde Duits minister van transport Alexander Dobrindt dat een akkoord is bereikt en dat 5,3 miljoen dieselwagens naar de dealer worden teruggeroepen. Die terugroepactie wordt betaald door de constructeurs en bestaat erin dat aanpassingen aan de auto worden doorgevoerd om de uitstoot van stikstofoxiden (de beruchte NOx, die verantwoordelijk zijn voor zure regen en die ademhalingsproblemen veroorzaken) met 25 tot 30 procent terug te dringen. Dat lijkt enorm. Maar vergeet niet dat van die meer dan 5 miljoen auto’s er al 2,5 miljoen door de Volkswagen-groep zijn aangepast na Dieselgate.

Overal verbeteringen?

Volgens de Verband der Automobilindustrie (VDA) hebben alle autogroepen ermee ingestemd om deze aanpassingen door te voeren. Die oplossing moet vooral helpen voorkomen dat dieselwagens volledig worden verboden in verschillende Duitse steden zoals München of Stuttgart, die nochtans de bakermat zijn van sommige autobouwers (respectievelijk BMW en Mercedes). Maar dat zou wel eens lastig kunnen worden, want sommige analisten vinden deze updates een pleister op een houten been, zoals Greg Archer van de ngo Transport and Environment zegt. “Deze maatregel is welgekomen, maar vormt geen langetermijnoplossing voor de luchtvervuiling”.

800.000 banen

De Duitse minister van transport van zijn kant oordeelt dat “de auto-industrie zich in een erg lastig parket heeft gebracht” en dat ze “een kolossale verantwoordelijkheid draagt om weer het vertrouwen te winnen”. Die verantwoordelijkheid is des te zwaarder omdat de automobielindustrie in Duitsland goed is voor 800.000 jobs en 20 procent van alle export realiseert. Om maar het belang van deze sector en zijn redding te benadrukken. De Duitse autobouwers hebben de jongste jaren namelijk massaal geïnvesteerd in schone diesels om te Europese CO2-normen te kunnen halen, omdat een dieselmotor nu eenmaal minder CO2 uitstoot dan een benzinemotor als gevolg van zijn lagere verbruik. Maar de keerzijde van de medaille is dat ze veel meer fijnstof en NOx de lucht injagen, zeker wanneer ermee gesjoemeld is. En qua elektrische technologie hinkt Duitsland achterop. De industrie zal dus stevig moeten reageren. Dobrindt heeft de constructeurs trouwens verplicht om premies te betalen waarmee automobilisten ertoe worden aangezet om hun dieselwagen van tien jaar of ouder in te ruilen voor een recenter model. Maar dat is nog maar de eerste episode van een nieuwe saga, want naast verdenkingen van kartelvorming door de autobouwers heeft de minister van leefmilieu, de sociaaldemocrate Barbara Hendricks, die ook aan de top deelnam, al aangegeven dat dit zeker onvoldoende is…

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten